|
Sv: Januartrening 2012
Opprinnelig lagt inn av nellie, her.
Det er fordi at jeg foretrekker å få råd når jeg spør etter dem, ikke når jeg får dem tredd nedover huet, uten å lure.
Har jo spinna litt, og det har ikke skjedd før, men den gangen her så var det en luring som hadde skrudd til setet noe så himla hardt at jeg ikke fikk flyttet det dit det burde være.
Tror jeg har feil tråkketeknikk.. Tråkker liksom ikke helt nedover med helen. Jeg har jo ridd i alle år og slet med akkurat det samme der.
Noe å jobbe med.
Vel, vel, hadde du lyttet til rådene kunne kanskje mange skader og begynnende skader vært forhindret. jeg skriver ikke råd innenfor trening for å være slem, men for å hjelpe deg og andre til å få en fin opplevelse....hehe. Men ok, nå er jo skaden skjedd, så ta en kikk på innstillingen.
Vet du hvordan du skal sitte og hvor høyt sånn ca setet skal være over pedalene? Og hvordan du raskt og enkelt måler dette for å unngå de verste feilene?
Hva mener du med feil tråkketeknikk? Du skal ikke tråkke ned med hælen....men med tåballene og du skal dra pedalene opp og rundt. Da vil du se at hælen din beveger seg opp og ned avhengig av hvor du er i tråkket ditt. Såkalt "rundt tråkk". En grei måte å trene dette på er å kun tråkke med en fot. Da blir du tvunget til å ha et rundere tråkk fordi du må dra opp. Hør med instruktøren din, han bør vite om dette.
Når det kommer til sko, så har Specialized sko som de kaller for Body Geometri. Disse gir mer støtte på innsiden av foten og for de som er plaget med eksvis "runners knee" har god erfaring med å bruke Specialized sine sko. Du får da et "rettere" tråkk nedover og oppover. Mindre belastning for kneet mao. Jeg bruker selv slike sko og knærne hadde godt av det. Eller rettere sagt alt nedenfor og inkludert kneet. I tillegg når det gjelder teknikk, så forsøk å holde knærne mest mulig samlet inn mot rammen, ikke vinkle de utover (kommer ofte naturlig når man er sliten).
Hold overkroppen mest mulig i ro, unngå å vingle fra side til side. Overkroppen skal heller ikke gynge opp og ned særlig mye. Det er beina og underkroppen som skal bevege seg. Dette er enklest å se i speilet under trening, evt se på andre som gynger, vingler mye. Du ser det særlig når du står og tråkker. Vi snakker her om overdrevet vingling og gynging... Gyngingen skal være i armene, ikke i kroppen 
Det ser fryktelig dumt ut og er i tillegg ineffektiv samt gir større sjanse for skader 
Oppsummert:
- Still inn høyde på setet riktig. Du må antakelig ha hjelp til dette første gang.
- Avstand fra setets fremkant til styrelager skal være (som et utganspunkt) hele din underarms lengde pluss 3 fingerbredder, sånn ca da.
- Høyden på setet skal være høyere, eller lik høyden på styret. Dvs mest mulig liggende posisjon, men NB! Dette er individuelt.
- Setet skal være vannrett! her er vater en god løsning....mange har jo setespissen pekende oppover eller nedover....hehe
- Kjøp deg gode sykkelsko med cleats! Specialized BG (Body Geometri) anbefales for de som har tendenser til kneproblemer.
- Tenk sykkelteknikk og ikke puls underveis....
Sist redigert av ToreH : 14-01-12 kl 19:48.
|