|
Sv: Hvorfor så intens moralsk forargelse?
Opprinnelig lagt inn av Mear, her.
Når det kommer til forskning og fakta... Jeg går ikke på ketolyse fordi jeg har lest forskning, eller fordi jeg kjøper alle "fakta" om lavkarbo.
Det gjør jeg... jeg har lest enormt mange studier, og artikler OM studier når det gjelder lavkarbo. Jeg har også lest de studiene som lavkarbomotstanderene henviser til som sine argument, uten og finne en eneste en som kan entydig konkludere med at lavkarbo ikke "fungerer" eller er "helseskadelig". Jeg har spist lavkarbo i 2.5 år, og fortsatt og lese henvisninger til studier, og ennå ikke funnet noen som sier at lavkarbo ikke er bra.
Mange argumenter mot lavkarbo har snudd fra at "fett er farlig" til at det er uhøflig, moralsk forkastelig, tenk på barna i u-land retorikk, noe jeg finner ekstremt nedlatende og usaklig. Det å få en bedre helsetilstand her i landet, hvor flere faktisk kan jobbe istedet for å bli ufør, hvor flere oppnår bedre helse pga lavere vekt slår ihjel - etter min mening - ethvert argument om at lavkarbo er umoralsk og uhøflig...
Samtidig vet jeg av egen erfaring at jeg har spist meg symptomfri fra chrons. Jeg har bekjente som etterhvert også har spist seg symptomfri fra chrons. Jeg har pga en kronisk infeksjon tatt enormt mye blodprøver de siste årene, og de viser alle perfekt kolesterol og triglyceridverdier.
MIN konklusjon? Et kosthold som består av rene uprosseserte matvarer er ikke skadelig. Det forundrer meg at andre ikke har samme syn akkurat når det gjelder dette argumentet... Men mange bruker kun sin egen erfaring når de diskuterer, og selv om en som har vært normalvektig og aktiv hele sitt liv, uten sykdommer mener at "spise mindre, trene mer" er den eneste veien mot bedre helse, vet vi jo at det finnes et uttall eksempler på at dette slett ikke gjelder alle.
|