Vis enkelt innlegg
Gammel 13-01-12, 09:33   #32
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Likevel vil jeg nyansere bildet av glukosebehovet som du snakker om. Det at vi er i stand til å produsere den nødvendige glukosen selv, betyr ikke dette at det er bedre enn å spise den. Glukoneogenese er en energikrevende prosess, og for alt vi vet kan det være veldig uheldig for leveren å konstant måtte produsere glukose.

Tatt i betraktning at vi må spise ganske mye karbohydrat for å stimulere så høy insulinproduksjon at glukoneogenesen stopper virker det sannsynelig at lavt insulinnivå (og dermed høyt glukagonnivå og påfølgende glukoneogenese) er en naturlig tilstand for kroppen. Wolfgang Lutz mener jo vi kan spise inntil 72g karbohydrat per dag før vi må tenke på fettinntaket fordi kroppen uansett produserer minimum 72g glukose per døgn på egenhånd.

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

I en ideell verden ville folk spist enormt mye mer grønnsaker enn det vi gjør i dag, og da kunne vi kanskje fokusert på å redusere inntaket av frukt. Men, vi lever ikke i en slik verden, og sånn som kostholdet er i dag blir det feil å oppfordre til å spise mindre frukt.

Den negative innstillingen mange har til frukt vil jeg si er en av grunnen til at lavkarbo har fått det ryktet det har fått, da dette er en ting det er veldig lett å dra fram og kritisere.

Nei, vi lever ikke i en slik verden. Vi lever derimot i en verden oversvømt av overvekt og "livsstilssykdommer". Poenget er for min del ikke at fruktinntak i seg selv må reduseres men at inntak av andre, mye mer fordelaktige matvarer bør økes, gjerne på bekostning av relativt unyttige matvarer som epler, ris og potet og direkte skadelige varer som gressfrø (havre, hvete, rug, bygg, osv) og soya. Skal man først gjøre kostholdsendringer bør man jo inkludere mye mer grønnsaker selv om vi som du sier ikke lever i en slik verden, eller hva?

Sjekket forresten av nysgjerrighet eple mot brokkoli på næringsinnhold.no, og foruten karbohydratbiten vinner brokkoli suverent på kalorier og innhold av proteiner, beta-karoten, vitamin A, C, E, B1, B2, B6, folat, kalsium, jern, natrium, kalium, magnesium, sink og selen. Hvorfor det i allefall virker som om Staten ser på frukt som en be-all, end-all for god helse kan jeg virkelig ikke fatte..

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat