Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-12, 09:58   #4
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?

Jeg tiltreder hyphas svar helhjertet - og vil legge til... at dersom man har lagt på seg på ett bestemt kosthold så må man iallfall se på dette med lupe før man går tilbake til det etter å ha nådd målvekt. Faren er stor for at man går tilbake til gamle uvaner. (Been there, done that.)

Jeg tror som tidligere sagt at de fleste vil kunne tillate seg noen fler karbohydrater på vedlikehold enn under vektnedgang... Men man kan ikke spise det man spiste "for å bli overktig" og forvente at bare man har gått ned først så skal det gå bra...

Veldig mange av oss her inne har på en eller annen måte lenger ikke en optimal forbrenning (ikke nødvedigvis så ille at det klassifiseres som en sykdom, men rett og slett er "diselbiler" i stedet for ferrarier) og må derfor være litt forsiktige med hva vi tillater i hverdagskosten. Jeg tror Hyphas rute - godt med trening - kan bidra til å "justere forgasseren", men vi får vel bare innse at ikke alle er så gode til å trene som vi hadde hatt godt av...

Hvilke grenser som gjelder for deg kan bare DU finne ut av.

Mark Sission bak Primal Blueprint sier f.eks at de fleste over tid vil gå ned på rene råvarer og 50-100g karbohydrater (men det gjelder ikke alle). Videre sier han at vedlikeholdsområdet (fremdeles med rene råvarer) for de fleste er mellom 100 og 150g karbohydrater og at de fleste vil gå opp om de ligger fra 150g daglig. Men han sier også at dersom du trener mye - så kan det hende du må noe opp ... og at om man har kroniske sykdommer så vil det sannsynligvis påvirke.