|
Sv: Fra lavkarbo til normalt sunt kosthold?
Opprinnelig lagt inn av BPN, her.
Hei.
Jeg trives veldig godt på lavkarbo og har enda en lang vei å gå for å bli normalvektig. Når jeg endelig har mistet alle kiloene jeg vil, er det da mulig å gå over til et normalt, sunt kosthold? Hvor jeg passer litt på kalorier istedenfor? Jeg er klar over at lavkarbo bør sees på som en livstil og ikke en slankekur, men jeg lurer alikevel på om det er noen som har erfaring med dette?
Tja, lavkarbo er jo et temmelig sunt kosthold det da, ikke helt normalt iht statens rådgivning enda, men kanskje det kommer.
Det som er sikkert er at å gå til et kosthold hvor man i prinsipp bruker mest mulig rene råvarer, et begrenset inntak av ferdig prosesserte matvarer og spiser en større andel av grønnsaker, så trår du ikke mye feil. Om du kan kalle dette for lavkarbo eller normalt sunt, så mener nå jeg du treffer bra.
Problemet er å si at man går på lavkarbo, jeg sier bare at jeg spiser normalt sunt nå jeg, vel vitende om at jeg spiser masse grøntfor, kun rene råvarer som tilberedes selv, eter knapt godteri og sukker.
Kan jeg velge så unngår jeg hvitt mel, stivelsesprodukter, hvitt sukker. Spiser havregryn og kornprodukter, selv om dette vil være som å banne i kjerka for en innbitt lavkarber....hehe.
Tror kanskje jeg ligger på 150-200 karbs om dagen, enkelte ganger mye mindre, helt ned mot 80-90. Spiser alt naturlig fett og velger helmelk fremfor skummet, fete oster fremfor lettprodukter, smør fremfor margarin/brelett osv osv. Nå er det vel mange som sier at helmelk ikke er lavkarbo, godt mulig, men jeg tar ikke skade av et glass eller to. Tror kanskje jeg drikker rundt 1 liter pr uke maks. Antakelig mindre enn det. Jeg mener fremdeles jeg spiser etter et sunt lavkarboprinsipp. Spiser aldri, aldri mcDonalds, burgermat og annet som man får servert gjennom såkalte hurtigmatkjeder. Posemat, fiskepinner og ferdigmat spises kanskje maks 1 gang annenhver mnd? Har enda ikke spist dette på 4 mnd og savner det ikke.
Hvordan fungerer dette i praksis? Jau, får jeg eksvis servert middag med kjøtt poteter osv, ja så spiser jeg bare kjøttet, litt saus og en potet, maks. Er desserten creme brulee, ja da gir jeg den til naboen, eller lar den stå. For syns skyld bruker jeg ta en skje da for å smake, men spiser ikke resten.
Så du kan vel si at jeg brukte lavkarbo som slankekur og er nå gradvis på vei over til et mye mer frigjort lavkarbo kosthold hvor jeg er meeeget bevisst på hva jeg dytter i meg. Jeg går nå fremdeles ned i vekt, men det kan like mye skyldes all treningen som kun kostholdet. Jeg tar nok ut mer enn jeg foreløpig dytter inn.
Men, med den måten jeg spiser nå så må jeg også si at jeg trener mye mer enn gjennomsnittet og jeg har ingen sykdommer med diabetes, insulinresistens, stoffskifte eller andre lure sykdommer da. Så du må lese mitt svar i den konteksten.
For andre her inne så ville mitt valg av normalkosthold/lavkarbokosthold vært fullstendig katastrofe for både sykdom, overvekt osv.....
Identifiser og analyser hva som gjorde at du ble overvektig i ditt "gamle liv", prosesser de data du kommer frem til og gjør en vurdering på hvilke tiltak du bør ta for å bøte på det. Går du bare tilbake til gammelt regime uten å tenke gjennom hvordan du vil ha det, så tror jeg sjansen er stor for at du vil ende opp der du var før om noe tid.....
Oppsummert er jeg som dette:
- Rene råvarer
- Lage egen mat
- Mye grønnsaker
- No sugar
- Less karbs
- Naturlig fett er good to go
- "aldri" Mcèrn mat og dets like
- Posemat, ferdigpakke osv osv er no go, kun i nødstilfelle
- Redusert andel av kornprodukter (redusert, ikke nulltoleranse her for meg da)
- Pasta, ris i særdeles kontrollerte former. jeg trener mye, så jeg eter faktisk pasta og ris da, men for mange så er dette karbobomber som MÅ unngås.
- Tror faktisk Ingrid Espelig Hovig ville likt dette kostholdet 
Ja glemte å si at jeg drikker litervis med vann hver eneste dag..... hehe
|