Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-12, 22:46   #64
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Hvorfor så intens moralsk forargelse?

Så, for å ta hovedspørsmålet: Hvorfor så mye moralsk forargelse?

Jeg tror det er mange grunner.

Å lage en svart/hvitt karikatur av "motstanderens" syn er en velkjent strategi for å vinne en diskusjon, men den som bruker en slik teknikk er ikke interessert i å finne ut hva som er riktig. En slik person tar andre hensyn, som egen prestisje, egen karriere, økonomi.

Norge skal visst være på topp i potet- og kornspising. Vi har en sterk tradisjon for å være nøysomme, og å spise matpakke med grovbrød, gjerne skyvepølse, i en slitt ullgenser og nikkers med lapp på kneet er ultimat norsk. (Litt satt på spissen og humoristisk.)

Overvektige blir faktisk sett ned på av noen. De tror de overvektige har mesket seg med alt de nekter seg selv, og kan dermed skylde seg selv. Mens de selv har spist sunt og trent riktig og levd fantastisk og halleluja (til diabetesen tar dem).

At overvektige da skal få fortsette å meske seg, sett fra deres syn, kan sikkert provosere. Mens de selv må henge i fullkorns- og tredemøllestrikken til pensjonsalderen.

Så er det dette med å tro at man har rett og kan noe, uten noensinne å ha lett opp skikkelig kunnskap. Det gjelder mange når det gjelder kosthold! Ha, det gjaldt meg for noen år siden, spiste fullkorn og juice og hele pakka til statens anbefalinger minus lettprodukter.

Å lese om igjen de samme uttalelsene, uten å gå inn på faktagrunnlaget, blir en slags hjernevask. Eller automatisering, om du vil: I pedagogikken er man redd for at barn skal automatisere noe feilaktig tidlig i skolegangen, for det er så vanskelig å endre. Det samme gjelder jo såklart voksne og alt mulig annet i tillegg til skolelæring!

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat