|
Sv: Hvorfor så intens moralsk forargelse?
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
Igjen, jeg er ikke uenig i alt du sier men har du noen tall å vise til? Nedgangen i dødelighet av hjerte- og karsykdom skyldes fremgang i behandling. Faktum er at antallet tilfeller av overnevte plager har økt gjevnt og trutt de siste tiårene.
Nei, jeg sitter ikke med tallene her. Kan sikkert grave opp noe, men det er ikke poenget. Spørsmålet var "hvorfor så intens moralsk forargelse" - og mitt svar er det jeg skriver. Vi fikk en økt dødelighet av hjerte/kar, det bekymret myndighetene, de satte igang det de mente var gode tiltak og fikk et godt resultat. Dette er deres sannhet, og den beskyttes godt. Det syns jeg er lett å forstå. (Igjen: jeg er ikke moralsk forargret. Jeg er i ketose. )
Enig i at framgangen i behandling betyr mye. En stor del av framgangen er bruk av kolesterol-senkende medikamenter. Det koster veldig mye for samfunnet. Trusselen om stor øking i forbruk av mettet fett, kanskje også i kombinasjon med mye kh (se innlegget mitt over), oppleves av helsevesenet som et varsel om at hjerte/kar vil øke, at vi vil få økt dødelighet, sykelighet og bruk av kolesterolsenkende midler. Det blir dyrt.(Mange her sier at høy kolesterol ikke er farlig, men faktum er at helsevesenet skal behandle det, ergo betyr det mye penger og kapasitet i helsesektoren.)
At vi i ettertid kan se at dette er mer komplekst, er noe annet. Samspillet mellom Kh og fett betyr mye mer. Vi vet mye mer om insulinets rolle i dag enn for 30 år siden. Og gener er selvsagt en del av det hele.
Det er ikke overraskende at det vil ta tid før rådene blir endret dramatisk. Men i rettferdighetens navn må det også sies at statens anbefalinger har gått i riktig retning i det siste. Poteter anbefales ikke (frarådes heller ikke) slik som før. Korn skal være skikkelig grovt. Insulinproblematikken tas ihvertfall litt mer på alvor nå. Man skal ikke fråtse i frukt.
Men når det er sagt, syns jeg det er underlig at ikke ernæringsrådet velger å grave litt dypere i lavkarbo-virkeligheten. At fagfolkene rett og slett ikke er mer nysgjerrige. Det underligste er de som sier "jeg prøvde det i to uker. Gikk ned tre kg som kom på igjen med en gang. Og var bare slapp hele tiden". Det er ikke seriøst av folk som har ernæring som fag. Da har man ikke en gang forsøkt å sette seg inn i dette.

|