Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-12, 16:09   #23
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Mine Kolesterol-prøver...

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Men ang kolesterol... er det viktig å ta disse prøvene du skriver om? Jeg blir litt stressa av sånt... Jeg fant dette på nettet:

"Hvordan kan jeg senke kolesterolverdien min?
Ved hjelp av små forandringer kan du senke blodfettnivået. Mosjoner minst 30 minutter hver dag, unngå mettet fett og transfett. Unngå fast food og ferdigmat. Hvis du har et par ekstra kilo så lønner det seg å gå ned i vekt. Å slutte å røyke er også svært gunstig for kolesterolet.

Et sunnere kosthold er også utslagsgivende. Bytt ut den fete osten med en magrere, spis mindre pølser og leverpostei, og bytt til en mindre fet melk. Spis også magrere kjøttslag som fisk og fugl. Omega 3 senker mengden av et annet fettstoff i blodet, triglyserider, og hjelper til med å rense blodårene for kalkansamlinger, og kan dermed bidra til at hjerte- og karsystemet fungerer som det skal."

Dette er jo langt i fra hva vi på lavkarbo gjør... eh...

Mettet fett øker totalkolesterol, ja, men som sagt: totalkolesterol er fullstendig ubetydelig. For kvinner er det faktisk bedre å ligge over standardområdet enn å ligge lavt med tanke på total dødelighet og forventet levealder.

Dersom du eller legen faktisk er bekymret for helsa di er nok denne prøven verdt å ta. Har du mye små, tette LDL-partikler er risikoen for hjerte- og karsykdom høyere enn om de er store og "fluffy", uavhengig av hvor mye kolesterol eller HDL/LDL du har i blodet.

Tenk deg at LDL-kolesterol er en drink. De små farlige partiklene er spriten, de store fluffy er blandevannet og fylla er hjerteproblemer. Vanlige blodprøver forsøker å måle hjerterisiko ved å måle hvor mye drikke det er i glasset, ikke hvor stor andel av drinken som er alkohol. Du kan drikke 4 liter vann med et par dråper alkohol uten å bli full, eller du kan drikke 4 ublandede shotter og bli god og skakk. See?

Igjen, høye nivåer av insulin er med på å øke mengden små, tette LDL-partikler (spriten i drinken). Insulin fremmer også generell inflammasjon som fører til artheriosklerose ("fettavleiringer" i blodårene) og øker mengden negative (katabole) hormoner i kroppen som bla. kortison. Kortison er som kjent et stresshormon, og stress bidrar til enda mer produksjon av feil type LDL.

Edit:
Om du sjekker leverpostei eller svinekoteletter (en av verstingene) på http://www.næringsinnhold.no vil du se at selv svinekotelettene inneholder 6.8g mettet fett, men 8.2g enumettet fett (bla. Omega-3) og kun 2.4g flerumettet fett (bla. Omega-6). Det stemmer at Omega-3 er veldig viktig, og hvor får du det fra? Fet fisk og fete, uprosesserte kjøttvarer. De samme matvarene gir lite Omega-6, noe som er viktig for å unngå inflammasjon i kroppen.

Sist redigert av plastbox : 10-01-12 kl 16:18.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat