Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-12, 15:33   #51
jojomesteren
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
jojomesteren er ny på veien

Sv: Hvorfor så intens moralsk forargelse?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Tror du ikke dt var mer enn mettet fett som folk i etterkrigstiden koste seg med da? Tror du ikke det var mer poteter og korn også, og sukker?

Jo, absolutt. Men det første man grep fatt i var mettet fett og hjerte/kar-problematikken. Og med det fikk man ned dødeligheten av hjerte/kar. Den suksessen lever vårt helsevesen veldig godt med.

Jeg tror ikke poteter og korn utgjorde et stort folkehelseproblem før sukkeret (og fint mel, ikke minst i pasta-form) gjorde sitt inntog. For alle oss som har tulla til systemet vårt er alle karbohydratene, også poteter og grove kornsorter, blitt en uting. Men neppe problemet i utgangspunktet.

Så mener jeg at den nyere kunnskapen om 1) at diabetes og liknende sykdommer er en minst like stor trussel som hjerte/kar og 2)samspillet mellom høyt kh-inntak og høyt inntak av mettet fett er farligere enn mettet fett alene, ikke helt har sunket inn. Det rokker med mye av det fundamentet helsetjenesten bygger sitt arbeid på (suksessen med nedgang i hjerte/kar). Det tror jeg er hovedårsaken til den voldsomme reaksjonen mot lavkarbo.

Og nå går jeg altså på lavkarbo/ketose selv, så jeg sier ikke at de har rett, selv om jeg forsøker å forstå hvordan de tenker. Men jeg er nå laget slik da, at jeg prøver å finne kompromisser og fellesløsninger på det meste her i livet.
Og jeg syns de harde frontene (på begge sider) i kostholdsdiskusjonen er skumle - fordi de fører til uklare anbefalinger som gjør at det kan bli lett å velge et kosthold som blir en kombinasjon med det beste fra ulike retninger, altså høykarbo og høy mettet fett. Og det er i så fall farlig!

Jeg ønsker meg derfor mer oppmerksomhet på det vi er enige om: Bort med sukker, hvitt mel, pasta og hvit ris. Mer grønnsaker, mere rene råvarer og mer mosjon.

Så er vil litt uenige om grovt korn og potet (som jeg mener kan være OK for mange, men ikke bl.a. meg). Litt uenige om frukt, men også ernæringsrådet setter en maksgrense på 2. Og noen nyanser på over og under jorden-grønnsaker.

Og vi er uenige om mengde og type fett. Mitt kompromiss er mye fett (pga lav karbo), men tryggest med mest mulig umettet.

Hvis vi klarte å få fram at det er dette som er enighetene og uenighetene, ville diskusjonen blitt tydeligere, tenker jeg. Og vanskeligere å si at 10 brødskiver med smør og ost om dagen er helt OK. For det er det ihvertfall ikke.....

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat