|
Sv: Sukkerarter-sukkeralkoholer
Helt for min egen del så kan jeg iallfall si at helt uavhengig(?) av den fysiske virkningen av diverse søtstoffer så merker jeg at mye søtt (for min del med unntak av frukt og bær, for det meste) bidrar til å opprettholde lysten på (mer) søtt.
Det er mulig at søtstoff med høyere insulinvirkning er verre i og med at det i tillegg gir blodsukkersvingninger? Sånn av egen erfaring så fungerer sukrin på den måten at den gir liten eller ingen "mer-lyst"... og på den måten kan jeg ha julegodteri i kjøleskapet ennå uten å ha lyst på. Så da kan jeg jo egentlig la være? Fordi det jeg har lyst på lett fører meg ut i en negativ søtsakspiral, mens det jeg trygt kan spise - har jeg egentlig ikke lyst på?
Det er også mulig at det er de søtstoffene som gir insulinvirkning som hodet mitt oversetter som "lyst"... (Jeg har ikke eksperimentert særlig med aspartam/splenda/sukralose fordi jeg er særs skeptisk på hvordan de virker i en kropp som er noe skakkjørt fra før...)