|
Sv: Hvorfor så intens moralsk forargelse?
Jeg tror mye av "agressiviteten" mot lavkarbo kommer fra " bedre føre var " prinsippet som er Norges hjørnestein. Folk blir redde, og angriper ting de ikke kan nok om, ettersom det ikke har eksistert lenge nok. Når du har fått vite hele livet at fett skal du være forsiktig med ( mettet ) mens noen kommer og forteller deg at isja.. drit i det, spis så mye fett og kalorier du vil ( for det er jo det de sier i media at vi sier) bare dropp poteten,kornet, og alle grønnsaker som dyrkes under jorden. Dette tror jeg for mange oppfattes som livsfarlig, og der det er redsel, vil man ofte finne urimelige argumenter og sinne.
Normannen skal gjerne ha bevis for at dette fungerer og at han/hun ikke kommer til å dø en tidlig død pga fett. altså en livsgaranti ( umulig vil jeg si ) Alle er forskjellige, for noen fungerer dette mens for andre vil det ikke fungere like greit. Og det er mye lettere å høre på dem det ikke fungerer for, fordi det backer opp det normannen alltid har trodd på.
Man kan peke på nyere forskning så mye man vil, men det vil alltid være det nye og usikkre. Har selv hørt utallige ganger " Det resultatet der sier jo ingen ting, alle kan jo spinne til sin retning. Han legen må være for lavkarbo, så da gjelder ikke det han sier " etc. rimelig tåpelig spør du meg.
Men en redd og usikker normann er urimelig, og annet er ikke å vente.
Også kan man jo ikke glemme politikken oppi alt dette da. Alt handler om penger! Dersom alle skulle sluttet å spise halvfabrikat, hvordan skulle bedriftene tjene pengene sine da?
|