Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-12, 00:10   #16
jojomesteren
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
jojomesteren er ny på veien

Sv: Hvorfor så intens moralsk forargelse?

Jeg tror også det er fettet, særlig det mettede, som er hovedgrunnen. Etter krigen fikk vi en solid velstandsutvikling, folk ble eldre og begynte å dø av hjerte/kar-sykdommer i ganske stort omfang etterhvert. Så ble det satt igang en kjempekampanje for å redusere mettet fett (og øke korn og grønt). Og man fikk disse sykdommene ned, virkelig en kraftig reduksjon. Det er klart mange er veldig fornøyd med det, og veldig redd for at det skal øke igjen.

Diabetes og andre blodsukkerrelaterte sykdommer kom seinere - og har kanskje ikke fått samme kraftig oppmerksomhet som hjerte/kar ennå? Kanskje fordi hjerte/kar i første (yngste) rekke rammer menn, mens diabetes er minst like vanlig hos kvinner? Karbohydrater ble liksom redningen da fettet skulle bort. Men når korn og poteter ble supplert med cola,snop og skolebrød gikk det jo helt galt...

Uten at jeg vet noe sikkert om dette, vil jeg tro at diabetes og beslektede livsstilssykdommer nå er mer utbredt enn hjerte/kar? Og at det er i ferd med å bli oppmerksomhet rundt dette - Fedon startet og lavkarbo tar'n helt ut. Jeg tror fokuset kommer. Men foreløpig er mange så redde for at lavkarbo skal føre til lavere vekt, men mer av den sykdommen vi i flere tiår fryktet aller mest (med god grunn - det var hjerte/kar vi døde av).

Jeg er jo av dem som mener lavkarbo gjør seg best med basis i feit fisk, gode oljer, avocado og nøtter/frø i tillegg til grønnsakene, og begrenset mengde melkeprodukter og dyrefett. Det burde forene bekymringene for både hjerte/kar og diabetes m.m...... Ser flere av lavkarbomotstanderne (leger m.m.) som, når de blir litt presset, sier at et slikt kosthold har de ikke så mye i mot...

Sist redigert av jojomesteren : 10-01-12 kl 00:18.
jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat