|
Sv: Januartrening 2012
Opprinnelig lagt inn av nellie, her.
Sånn at jeg bare var oppe i 85% av makspuls på det værste
Er ikke så nybegynner altså. Formen kommer seg fort igjen, når man først setter i gang.
85% er en ideell sone det nellie.
Mellom/langdistansetrening: Intervalltrening hvor man skal øke kapasitet (altså "motoren" din) skjer med trening i sone i3 (82-87%) og i4 (87-92%) for oss vanlige dødelige. Når du ikke trener i de sonene bør du ligge i sone i1 (60-72%). Unngå for all del trening i mellomsonen i2 (72-80%) når du trener mye intervaller i tillegg, dette gjør egentlig lite rent treningsmessig annet enn å slite deg ut for ingen nytte. Denne sonen kalles også for "lapskaus" sonen.
I perioder hvor du trener mindre intervaller, så er det greit å ha noe mer sone i2 trening, men etter min mening bør den unngås så mye som mulig.
For en normalt greit trent person så er du i sone i1 når du går på litt hardt i en oppoverbakke. Største feilen mange gjør er at de tror de trener rolig, men i realiteten ligger de i sone i2. Jeg må konsentrere meg for å holde lav nok intensitet på sone i1 ("restitusjonstrening") da hodet forteller meg at nå er du en "slappfisk"....hehe.
Aldri, aldri trene 2 harde økter, i3-i4, etter hverandre. Da oppnår du ikke annen fremgang enn å forbruke tid.....
Just my tip for you, nellie, som har som mål å bli best mulig forberedt til sykkelrittet ditt....
Oops, glemte at de rådene jeg kom med kanskje passer mest for en som trener 5-6 økter i uka....for en som trener 3 økter så er det mer enn nok hvile mellom hver dag til å hente inn kroppen og man kan vel i prinsippet trene hardt uansett....Men å kjøre hard økt på morgenen og en påfølgende hard økt på kvelden samme dag er rett og slett bortkastet tid, lavkarbo eller ei hehe.
|