|
Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi
Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Nei... det er ingen krise... men prøv å holde deg mere mot 5% enn 4% om mulig...og hjernen fungerer utmerket på dette kostholdet, for jeg ligger selv mellom 5-8% karbo fra grønnsaker mv... Sten Sture Skaldeman som også har et tilsvarende kosthold anbefaler å ligge på 5%...
Det spelar ingen roll om man ligger på 0 % eller 5-6 %. De senaste fyra dagarna har jag ätit 5g, 13 g, 13 g, och 8 gram. Det blir bara 1-3 % carb. För det mesta brukar jag ligga på det dubbla. Karbohydraterna har huvudsakligen kommit från ägg. När man är fettanpassad så kan man leva utan kolhydrater i åratal. Om hjärnan behöver socker så kan den utan problem låta tillverka det.
Att jag anger 5 procent i min bok är bara för att göra det enkelt för användarna. Då kan man lägga upp något annat än bara kött på tallriken. Det blir faktiskt ganska mycket grönsaker om man håller sig till dem som växer ovan jord. Det ser trevligt ut och underlättar samvaron med andra. Dessutom är det gott. Men några näringsmässiga skäl att äta grönsaker finns inte. En bit lever innehåller mer nyttigheter än en hel salladsskål med grönt.
Sten Sture
|