Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-12, 00:15   #16
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Kunstig søtning i maten

Egentlig er ikke xylitol eller erythritol (=sukrin) noe mer "kunstig" enn raffinert sukker? Sukker finnes i frukt og planter, ja, men raffinert sukker er allikevel "kunstig" på lik linje med raffinert xylitol.

Xylitol finnes blant annet i bringebær og bjørkebark. Å tenke på det ene som kunstig og det andre som naturlig skyldes kanskje vanetenkning? At raffinert sukker oppfattes som "naturlig" fordi det er vanlig og har vært solgt lenge i butikker. Men det er jo framstilt med svovelsyre og annet "snacks".

Jeg spiser lite søtt. Lager jeg selv og andre skal spise av det samme, noe som gjelder hver eneste kake jeg baker, kan jeg for eksempel ta halvparten rårørsukker og halvparten sukrin, og mindre søtt enn vanlig. Ja, det er fremdeles sukker i kaka, men mye mindre enn i en vanlig kake, og jeg spiser ikke mye av den. Spiser jeg sjokolade med høyt kakaoinnhold, er det som regel vanlig sukker i den, selv om det er mye mindre enn i en vanlig melkesjokolade. Jeg har xylitol i skapet også, og skaffer sikkert stevia etterhvert. Bruker aldri aspartam eller andre søtningsstoffer.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat