|
Sv: Desemberutfordringen
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Kink i ryggen? Da bør du nok gå til en kiropraktor for et par behandlinger. Det løser som regel opp nok til at smerte forsvinner, så er det å iverksette stabiliseringstrening av mage og ryggmuskulatur. Jeg har selv nukleus prolaps mellom L4 og L5 som holdes i sjakk av stabiliseringsmuskulatur og besøk til kiron ca 1 gang pr halvår. 
Jeg kan faktisk ikke trene stabiliseringsmuskulaturen spesifikt, da låser det seg noe voldsomt. På ryggskole lærte jeg at de som får mye låsninger i bla rygg, ofte har en muskulatur som er "på" hele tiden, og dermed vil spesifikk trening av denne muskulaturen bare gjøre vondt verre (altså, man kan ikke skade seg, men få mer vondt i en periode).
Kiropraktikk og fysio har aldri hjulpet mot dette. Allsidig aktivitet som samtidig trener støttemuskulatur funger bra (avstive rygg/mage for å unngå feil teknikk feks). Rask gange med lange skritt (vi snakker ganske så raskt altså) er det eneste som holder det i sjakk Sammen med forsiktig tøying. Naturlige bevegelser i stor grad altså.
Kjenner andre som får kjempehjelp av kiropraktikk, så man må nesten prøve og finne utav selv hva som passer for en 
|