|
Sv: Du spiser ikke variert!
Opprinnelig lagt inn av Supera, her.
Herregud, går det an? Dette her er faktisk snakk om relativt oppegående kvinner på 40-50 år. Som tror at en brødskive med en tynn skive mager skinke og en tomatskive gir mer vitaminer og mineraler enn en middagsporsjon kjøtt, et helt brokkolihode og en god slump feit saus...
Hahaha, genialt! Minner meg om et av mine første møter med en ernæringsfysiolog på Vestfold Sentralsykehus som skulle hjelpe meg med diabeteskost (hennes spesialitet) for drøye 10 år siden. Mamma var med på konsultasjonen og spurte litt bekymra om det var bra at jeg tok proteinshakes etter trening. Til svar fikk vi hånlatter (gudekompleks, wooho!) og beskjed om at denslags bare var tull for man fikk like mye protein fra ei skive gulost som fra denne shaken.
Let me run that by you again.. Man får like mye protein fra ei brødskive med gulost som fra en proteinshake som inneholder tett oppunder 60g rent protein isolat. Er litt usikker på om ei brødskive i det heletatt veier 60g.
Den dagen husker jeg ganske distinkt som dagen da min tiltro til det offentlige helsevesenet her til lands døde. "Kritisk tenkning" skulle vært et obligatorisk fag gjennom hele grunnskolen, men resultatet av det hadde vel fort blitt revolusjon dersom noen betydelig del av befolkninga begynte å sette fingeren på alle de åpenlyse selvmotsigelsene innen f.eks. medisin og ernæring.
En trenger virkelig ikke være Einstein for å skjønne at en 16 år gammel gutt som trener thaiboksing 3 ganger i uka og styrke 4 ganger ikke får nok protein fra en brødblings med ost. 
Sist redigert av plastbox : 30-12-11 kl 10:49.
|