|
Sv: Hennesrittet 2012
Opprinnelig lagt inn av nellie, her.
Det er ikke å slå opp skaden jeg er bekymret for. Det kan jo skje, eller.. Det holdes godt sammen av titanium og x-antall skruer, så må evt tryne likt igjen for at det skal skje.
Problemet er at styrke og range of motion må trenes opp helt fra bunnen ved et slikt brudd. Så jeg drar maks fem kilo på høyrearmen nå. Løfter litt tyngre, men er redd det blir gir tungt for skuldern med den belastninga spinning og hvertfall utesykling er. Skal prøve min første spinning etter bruddet nå på lørdag, så da får vi se.
Oi, ok, men det er viktig nå å ikke presse deg for mye....Man skal vel kunne belaste inntil smerteterskelen, men ikke over. Skuldre er noe av det mest komplekse ledd vi har på kroppen og man skal ta hensyn til det. Jeg gikk selv skadet i skulderen i over 1 år etter et kongefall i slalombakken hvor skuldra var ute av ledd en stund. Klarte ikke løfte armen første 4 mnd, å kle på seg var temmelig vondt...hehe. Men jeg prøvde bruke armen mest mulig selv om det var vondt, dog ikke uutholdelig vondt, og gradvis kunne jeg belaste mer og mer. Legen mente dette var bra, det vil nemlig bli verre og ta lengre tid om man ikke bruker musklene rundt. Men som sagt, så er det en hårfin balansegang...
Vær nøye med å få riktig sittestilling på sykkelen, DET er alfa og omega for at du ikke belaster skulderen unødig. Sittestilling og innstilling på sykkel har veldig mye å si for uhensiktsmessige belastninger både for rygg, sete og armer/skuldre/nakke.
Lykke til, det viktigste er å ta small steps og å IKKE GI OPP! 
|