|
Sv: Ufattelige magekramper!!?
Opprinnelig lagt inn av Lilli82, her.
magnesium? nei det tar jeg ikke... Jeg tar omega3 og d vitamintilskudd... Så har jeg diabetes og lavt stoffskifte, så jeg går på insulin, og levaxin... Er det andre ting jeg bør innta på mitt nye lavkarbokosthold for å holde magen i sjakk?
En "bivirkning" av nettopp lavt stoffskifte "kan" være forstoppelse. Overgang til lavkarbo kan forsterke dette om man er utsatt i utgangspunktet. Magnesium er et mineral som de fleste av oss trenger litt mer av - og hovedkilden til magnesium er korn/gryn/frø. Så ved lavkarbo så er det et tilskudd som det for mange kan lønne seg å ta, ja. Spesielt siden det også virker avslappende på tarmen og kan hjelpe mot forstoppelse.
Når det gjelder andre ting så er det lettest å foreslå ut fra symptomer og målinger. D-vitamin tar du allerede - det er også som regel "bankers" at vi trenger ekstra iallfall om vinteren.
Du tar sikkert blodprøver regelmessig hos legen for å vurdere stoffskiftedoseringen. Jeg ville ha spurt om å få tatt iallfall jern (ferritin), vitamin-d, b12 og folsyre sånn ved anledning. Dette er ting som man får rimelig pålitelige målinger av i blod og som ofte er lave ved lavt stoffskifte - så det kan være greit å ha sjekket iallfall.
Ketolysetilskuddene som du har fått tips om virker som en grei multivitaminbasis, om du ønsker det, uten at jeg har satt meg så veldig inn i dem.