|
Sv: Lavkarbo tetter rørene?
Sauekjøtt er da også bra, og sau beiter i så bratte skrenter at mennesker knapt kan gå der.
Jeg tror de færreste på lavkarbo spiser kjøtt tre ganger om dagen, eller hver dag.
En annen ting: Det er ikke bare å se på energiregnskapet, en veldig viktig faktor er om en ressurs er fornybar eller ikke. Beitemark som "steller seg selv" på husdyrgjødsel og solinnstråling er fornybar. Intensivt drevne åkre som krever å pløyes med traktor, kunstgjødsel og vanning, og samtidig skader jordsmonnet, er IKKE drevet på fornybar energi.
Jeg synes det er mye viktigere å kutte i det unødvendig energikrevende enn i ting som faktisk er nødvendig. Hvor mye ekstra energi krever ferdigmat? Snop? Raffinert mat? Trenger vi noe av det?
Jeg kan ikke skjønne hvorfor akkurat kjøtt er det som trekkes fram først. Kjøtt er sunt - ingen antibeitestoffer, god tilgjengelighet av næringsstoffer, mye energi per volum = mindre å frakte, mindre å spise. Vi er evolusjonært og fysiologisk sett hovedsaklig kjøttetere. Vi er jo slett ikke planteetere: Vi har ikke ekstra tarmkapasitet til alle bakteriene som trengs, kyr tar jo strengt tatt opp bakterieprodukter i kroppen, ikke gress og annet grønt direkte.
Nei, jeg ofrer heller en hel annet enn å redusere på kjøttet, men så spiser jeg allerede under gjennomsnittet kjøtt, så det er lite å hente der.
Scampi, for eksempel: Oppdrettet ødelegger rismarker og mangroveskog. Områdene blir ødelagt av saltvann.
|