Vis enkelt innlegg
Gammel 14-12-11, 13:40   #35
Treningsfrik
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2010
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Nå kan det hende du har fått svar på spørsmålet ditt, jeg har skummet gjennom alle kommentarene og kunne ikke se at det var besvart helt.

Jeg har jobbet som elektriker i mange år og jobber nå som lærer innen elektrofagene, pluss at jeg har drevet med kontroll av elektriske anlegg.

Du kan helt trygt skifte støpsel på blenderen din og koble den til din stikkontakt. Vi har samme spenning i norge som i uk så det trenger du ikke tenke på. Det som er greia er at når nettspenningen er lavere enn merkespenningen (på apparatet) så er det eneste du risikerer at apparatets motor får for lite kraft og så brenner den opp. Da vil sikringen gå uansett. Enten inne i apparatet, eller kurssikringen i skapet. Mer farlig enn som så er det ikke. Men det trenger du egentlig ikke tenke på for her er det så liten forskjell på merkespenning og nettspening. Nettspenningen i Norge ligger skal være 230 V, men varierer fra 220 til 240 V. Så kjøp et støpsel. Om du kjøper det på europris eller annet sted har ikke noe å si på et støpsel.

Når det gjelder billige skjøteledninger som jeg så var diskutert her, så er min erfaring at det som kan være et problem er at de kan være slakkere i fjærene som holder støpselet inne slik at det blir dårligere kontakt med pinnene på støpselet og så blir det varmgang dersom belastningen er stor. Noe annet jeg har funnet ved kontroll av skjøteledninger, men det gjelder alle typer skjøteledninger, billige som dyre, er at det kan være at tilkoblingen inne i kontakten er dårlig skrudd til, eller at ved langvarig bruk så lees den så mye at det blir dårlig kontakt. Jeg har ikke erfart at gummien er dårligere på billige enn på dyre. Men brukes de feil, f,eks. at inneledniger brukes ute, så vil gummien bli hard og sprekke. Uansett prisklasse.

Hvor mye en skjøteledning er beregnet for kommer litt an på flere faktorer: Tykkelsen på kobberlederen inne i ledningen og hvor lang ledningen er. Jeg skal ikke forklare hvordan dette virker inn, men som regel så er en vanlig skjøteledning 1,5 mm2 tykk og da skal den tåle å bli koblet til en vanlig 10 A kurs og sikres av denne. En vanlig skjøteledning har ikke overspenningsvern, det er heller ikke nødvendig til vanlig bruk. men noen skjøteldninger har et overbelastningsvern som løser ut dersom det blir vedvarende for stor belastning. Det er gjerne sneller som har det. Har du en lampettledning som er 0.75 mm tykk, så skal denne kun brukes slik navnet tilsier; til lamper. Ikke til å lage skjøteledning av.
Skal ledningen kobles til en kurs på 16 A, må den minst ha et tverrsnitt på 2,5 mm2. Uansett så er en skjøteldning å regne for et midlertidig anlegg og skal fjernes etter bruk. Permanente skjøteldninger blir liggende i bruk uten tilsyn og det er disse som skaper branner.

Lykke til med blendingen!

Sist redigert av Treningsfrik : 14-12-11 kl 13:51.
Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat