|
Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Alt som selges i Norge skal være godkjent for salg, men hva den enkelte del tåler av belastning, det står ikke alltid tydelig. Eller så leser ikke nordmannen det med liten skrift (naive, godtroende som vi er). En skjøteledning er godkjent, men hvor tykk er ledningene og hvor mye belastning tåler den?
De billigste adaptre og overganger er selvsagt godkjente, det skjønner alle håper jeg, det var derfor jeg ikke nevnte dette som en selvfølgelighet. Men et sted har man jo spart inn penger og da snakker vi kapasitet, kvalitet og levetid.
Så før man gir anbefalinger om hva og hvor man bør kjøpe så er det greit å vite at det ER forskjell på det som selges i butikkene selv om alt har godkjenning. Hva den enkelte her synes er greit nok, kan bety brann og det som verre er for en annen om man ikke samtidig opplyser om "det med liten skrift" i tillegg. 
Jeg klarer ikke finne noe sted at billigere skjøteledninger i større grad er opphav til brann enn dyrere, kravene til godkjenning er de samme uansett. Har du noen kilder som sier at kvaliteten er dårligere og at rimelige skjøteledninger er mer farlige enn dyre hypah? Jeg er også litt usikker på hvor du har funnet "liten skrift" på rimeligere skjøteledninger, kan du si noe om dette? Står det på selve ledningen? Er det med i pakken?
Faktisk sier Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskaps (DSB) at:
Sitat:
- Vi har ikke registrert noen branner som skyldes feil bruk av skjøteledninger, sier Cecilie Magnussen, seniorrådgiver i enhet for elektriske produkter i DSB til DinSide.
Feil bruk av skjøteledninger derimot vil kunne gi problemer uavhengig av prisen på selve skjøteledningen.
Mer om riktig bruk av skjøteledninger generelt kan finnes på denne linken for spesielt interesserte 
|