Vis enkelt innlegg
Gammel 13-12-11, 11:33   #27
aatinka
Medlem

aatinka sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 61
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Spebarnsdødeligheten har gått enormt mye ned. Levealder, vel - i snitt, ja, men da regnes spebarnsdødeligheten med.

Jeg vet ikke hvilke tall man ender på hvis man tar gjennomsnitt der man lar være å ta med forskjeller i spebarnsdødelighet, vaksiner, kunnskap om håndvask før man er fødselslege, osv.

Men, jeg har hatt noen slektninger som har tatt jobben med å lage anetavler, og kirkebøkene for slekta mi sier iallfall sitt - som er relevant nok for meg, og hva genene mine er tilpasset til: Levealderen hos mine slektninger var gjerne over 90, og opptil 100, på 1700-tallet. Mange døde derimot som små barn. Men, dessverre: I løpet av 1900-tallet har levealderen sunket, de ble jo knapt 80. Samt med dårlig helse på slutten, ganske lenge også.

Det er ikke statistikk, men det er originale data jeg kan lese direkte selv. Lurer på hva som egentlig var vanlig, og hva som har blitt borte i gjennomsnittsjungelen, og hva som egentlig beregnes i "offisielle" tall.

Dette er interessant - for om man går på en gammel kirkegård og ser, så levde de lenge i gamle dager også. Det virker nesten som man enten døde tidlig av skade eller sykdom (som man blir frisk av i dag) eller så levde man lenge. Da lurer jeg på hva levealderen var for f.eks. 200 år siden, hvis man luker ut de som døde tidlig pga. dårligere helsevesen/hygiene/medisiner/behandling.

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat