Vis enkelt innlegg
Gammel 13-12-11, 09:22   #31
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Jeg er ikke motstander av Europris, men elektriske duppedingser kjøpt på Europris er ikke å anbefale.... Det er ikke verdt å spare penger på dette er nå min mening.
Det kan bli dyrt og er det som regel også hvis man ser på husbrannstatistikk i Norge. Ofte forårsaket av skjøteledninger, "padder", adaptre osv (som selvsagt er kjøpt billigst mulig....)

Jeg har ikke sett at støpsler eller skjøteledninger på europris har vært uten Nemko- og/eller Elkomerking, og da er det greit nok for meg.

Som regel er det feil bruk av elektrisk utstyr (inkludert skjøteledningsvaser og at man kobler for mye utstyr på samme kontakt) som forårsaker brann.
Visste dere at man (jevnlig) bør gå over støpsler og kontakter og skru til skruene? (Eller få en elektriker til å gjøre det)

Dette var en bra side hvis man vil vite mer:
http://www.sintef.no/Byggforsk/SINTE...nstallasjoner/

" Støpsler:

Følgende typer elektrisk feil kan oppstå i støpsler:

• kortslutning/lysbueoverslag i ledning
  • oksidering og korrosjon av leder på grunn av varmeutvikling på grunn av kontaktsvikt
  • krypestrøm og lysbueoverslag mellom pinnene til støpslet.
Løse skruekoblinger:

Støpsler med skruekoblinger kan være utsatt for overoppheting på grunn av kontaktsvikt.
Mekanisk skade oppstår også ofte i støpsler som følge av at for eksempel rykking i eller bøying av ledningen tilstrekkelig mange ganger. Dette kan føre til at ledningstrådene i støpselet avbrytes. Dette kan føre til lysbue, overoppheting og brann.
I pinnene til støpsler, som sitter løst i en stikkontakt, kan det skje en ikke ubetydelig varmeutviking, som ved store strømbelastninger kan føre til brann.
"

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat