Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-11, 23:00   #23
Juliebw
Nytt Medlem

Medlem siden: Dec 2011
Alder: 31
Juliebw er på en erverdig vei

Sv: Hjerte- karsykdommer og fett

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Høyprotein-dietter er kun anbefalt over kortere tidsrom da det er svært krevende for kroppen og omgjøre protein til energi kroppen kan bruke. Protein er ment som byggestener til cellene i kroppen din, ikke som energikilde. Karbohydrater og fett er de viktigste energikildene kroppen har og om du fratar kroppen dette ved og ikke innta verken det ene eller det andre, gir du kroppen din en mye større belastning enn nødvendig.

Hvis du da tar med at en del fettsyrer er ESSENSIELLE og få i seg fordi det inneholder stoffer kroppen ikke kan lage selv, så sier det seg selv at du bør virkelig vurdere fettinntaket ditt. Jfr Vegard Lysnes artikkel om fett som jeg linker til lengre oppe.
En del vitaminer og mineraler er kun fettløselige, og det hjelper da ikke om du spiser tonnevis med matvarer som inneholder disse, om du da ikke samtidig spiser fett slik at de kan bli tatt opp i kroppen. Du risikerer da over tid og bli underernært.

Jeg kommenterer dette av helsemessige årsaker. Det har ikke så mye og si hva du er komfortabel med av kosthold, så lenge det er bevist at høyprotein og lavfett og lavkh er helseskadelig og svært belastende for kroppen over tid. Så vær forsiktig, les deg GODT opp, og pass på at du får i deg den næringen (les energien, vitaminene og mineralene) kroppen har bruk for for å fungere optimalt. Vegard Lysnes blogg som jeg linker til i første innlegg inneholder alt du trenger og vite om alle vitaminer, mineraler og makronæringsstoffer, hvor du finner de og hva slags behov kroppen din har når det gjelder mengde av hver enkelt.

Du er bare 17 år, kroppen din er IKKE ferdigutviklet, og spesielt skal hjernen din utvikle seg et par år til. Hjernens hovedkilde til energi er fett... og spiser du da ikke fett, blir det tøft for hjernen og få den næringen den trenger for å utvikle seg optimalt...

Håper du finner det kostholdet som du både er komfortabel med OG som gir kroppen din de beste forutsetninger til å fortsette og utvikle seg

Jeg drikker vitamin drikker, tar tran + magnesium og kalsium tilskudd

Juliebw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat