|
Sv: Har virkelig kjørt meg fast
Jeg tror ikke du er alene om å ha det slik. Skal man spise "riktig" uansett hvilken retning man har valgt, eller hvilke helsemessige utfordringer man har, krever det god planlegging over lang tid før ting "sitter" såpass i fingrene at du vet du har det du trenger i kjøleskapet og det går raskt og lage riktig mat.
Man må da ha en viss motivasjon, et bilde av "målet" for at man skal føle at det er greit og ofre den ekstra energien og tiden for å oppnå dette målet. Det er for de fleste mennesker "lettere" og fortsette som før, enn å sette i gang med endringer.
Så hva kan du bruke som motivasjon? Jeg leser fra innlegget ditt at du slett ikke er komfortabel med og måtte spise blodtrykksmedisin i din alder. Har legen tatt en detaljert gjennomgang av konsekvenser av høyt blodtrykk, slik at du kan se for deg at DET vil være noe du ikke ønsker, og satt opp i mot planleggingen av et kosthold for å unngå dette kan være god motivasjon?
En ting har jeg lært i mitt liv, at jeg har vært ofte "bevisstløs" i lengre perioder. Jeg har klaget over at jeg ikke har oppnådd ting jeg ønsker meg - feks ønsket vektnedgang - men samtidig har jeg ikke bevisst forholdt meg til hva som i detalj må gjøres for å nå målet.
Jeg tror du (som jeg har gjort tidligere) MÅ velge og sette av tid til at du kan tenke gjennom og notere ned litt punkter "for" og "imot" de endringer som er nødvendige for å unngå medisinering. Nå kan noen kanskje fjåse bort og si at punkter IMOT og spise sunt - pfft - det VET vi jo alle er reelle! - men MIN erfaring er at når du skriver de ned, i din håndskrift og med dine ord, blir ting mye mer reelt og virkelig. Du må forholde deg til hva du har skrevet på en mer bevisst måte.
Deretter kan du velge og sette av tid til å planlegge. Se det som en glede, all den deilige maten, den gode helsen, magen som blir stabil og balansert, alle de andre fordelene ved og spise slik.
Gleden ved og prøve ut oppskrifter, handle gode råvarer osv osv. Du må nesten finne den gleden som ringer høyest inni deg for å få den rette motivasjonen 
For min del har jeg sånn "flaks" at jeg kan spise feil en gang en dag, men ikke 3 ganger samme dagen for da blir jeg så utrolig dårlig i chrons-magen min. Motivasjonen gir seg selv til kjenne på en ganske smertefull måte altså. I ditt tilfelle er det en mer langsiktig helseulempe som du kanskje ikke vil se så mye av i dag - men som kan vise seg i framtiden. Da er det lettere og utsette endring.
Klarer du og se for deg deg selv om ti år UTEN å endre kosthold? Og deretter MED endret kosthold? Legg til detaljer som helse, utseende, overskudd, energi osv osv. Se for deg begge bildene og bruk disse også som motivasjon når det butter i mot - alt er travelt og stressende og du velger den "lette" løsningen
Skriv gjerne ned om du er av typen som liker ting i tekst, eller bare visualiser 
Du har erklært at situasjonen er kjørt fast - snart kan du kanskje erklære at du har kontroll over situasjonen Ønsker deg lykke til, vet hvordan du har det - og vet at du har ALT du trenger i deg for å gjøre de handlinger som må til for å nå målet ditt om bedre helse!!
|