|
Sv: Den store håndarbeidstråden!
Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.
Jeg ville vasket det og strukket det ut selv om det ikke er noe spesielt mønster i det for det vil uansett bli penere, det er litt vanskelig å forklare :-) Vær litt forsiktig med å bruke for mye makt på Kaunien, da kan du risikere at den tover. Legg heller sjalet i bløt i ca en halvtime i Milo og skyll godt. Jeg har aldri brukt balsam eller skyllemiddel på ulltøy, men vet ikke helt hvorfor. Trykk ut så mye vann du klarer, rull inn i et håndkle og press ut litt mer før du strekker det i fasong og evt. fester med nåler og lar det tørke. Kauni-garnet kan være litt stikkete, men blir mykere ved bruk.
Selv om sjalet ikke er krøllete nå så vil det jo komme litt ut av fasong når det blir vasket. Det eneste strikketøyet jeg ikke vasker når det er ferdig er sokker - for uansett hvor mye man vasker seg på hendene så vil strikketøyet bli skittent mens man strikker. Det ser jeg veldig godt på garn jeg har spunnet selv, for det har jeg allerede vasket rent etter spinning, og det er møkkete igjen etter å ha bli strikket - sikkert fettstoff fra fingrene og støv... Jeg driver jo ikke akkurat å sleper strikketøyet langs gulvet her :-)
Så morsomt med strikket bunad! Hvilken er det du strikker? Jeg har sett på noen av de og de er så fine :-)
Skjønner! Takk for tips. Morsomt at jeg fortsatt føler meg som en novise etter å ha strikker i godt over tjue år. 
Jeg strikker en bunad fra et Coats-hefte jeg kjøpte på Bogerud, helt enkel med svart skjørt med rød taggekant nederst, og rød vest, som jeg skal sy på bunadsbånd og hemper. 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|