|
Sv: Jeg kapitulerer
Opprinnelig lagt inn av elinm, her.
Jeg har spist under 25 kh om dagen, og gikk helt bananas med ketosestix, så det er ingen tvil om at jeg spiste "riktig". I begynnelsen spiste jeg ganske mye, fikk i meg mye fett fordi jeg elsker oster, gjerne sammen med creme fraiche og kjøttdeig og chilli. Kunne gumle i meg en halv brie uten problemer. Etter tre uker uten vektnedgang, satte jeg ned kaloriforbruket til 1500, var oppe i 2000 i begynnelsen, men etter to uker på 1500 kcal, gikk jeg altså opp i vekt.
Kroppen min responderte ikke på dietten rett og slett, noe som overrasket meg, for her inne på forumet virker det som om det er opplest og vedtatt at alle går ned i vekt i ketose. Jeg leste for første gang som svar på tråden min at ketose ikke virker så godt på normalvektige.
Jeg trener ikke, og har spist 1200 kcal i tre uker nå, og kuttet ned kh, som poteter pasta og brød. Det funker, gått ned to kg, og har tre kg til å ta av. Jeg veier nå 68 kg og er 1.73.
Jeg har gått ned 9 kg før på Grete Roede etter en graviditet, nå orker jeg ikke den fettløse dietten mer, spiser litt mer fett men ikke mye.
Bare sånn for å klargjøre litt: Ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang. Jeg har spist lavkarbo i to år, og har en hel del mer enn deg og gå ned, og har liten vektnedgang. Nok om det Hva mener du med "bananas med ketostix"? Måling to timer etter siste måltid er det som vil gi mest riktig resultat. Inntak av fett og trening vil påvirke resultatet. Ketostix er et hjelpemiddel man bør bruke kun i starten av en kostholdsendring til ketogent kosthold, men det er ingen fasit på om man spiser "korrekt" 
Du gikk OPP i vekt når du reduserte inntaket. Hva kan det si deg? At du bør spise mer mat for å oppnå vektnedgang? 3 uker er for lite til å gjøre endringer i kostholdet om man ikke har vektnedgang, uansett om man i utgangspunktet er nær normalvektige eller svært overvektig. Kroppene våre er forskjellige og noen trenger en del lengre tid for å få i gang ordentlig fettforbrenning. Husk også at når du har så lite fett på kroppen som du har - er det alfa og omega at du inntar fett slik at kroppen har energi og ta av. Spiser du mest protein, lite kh og lite fett, kan du risikere og legge på deg fordi 1) kroppen tror det er sultkrise (ingen kh eller fett som energikilde) 2) overvekt av protein vil KUNNE gi økt blodsukker og dermed lagring av inntatt energi spesielt om du spiser så lite at kroppen tror det er sultkatastrofe.
Det er uansett slik at du må finne et kosthold du er komfortabel med over tid. Spiser du derimot proteinrikt med redusert kh og redusert fett, vil du sannsynligvis gå opp noen få kilo når du spiser "vektstabiliserende" - for du har vel ikke tenkt og spise 1200 kalorier med lite kh og lite fett i veldig lang tid?
Vektstagnasjon i tre uker er (etter min helt personlige mening) enten et tegn på at du har funnet et kosthold der du vil holde vekten stabil, eller at kroppen din ikke vil slippe mer vekt fordi den er fornøyd med den vekten den har. Jeg har ingen tro på at om man tvinger kroppen ned i vekt - så vil den beholde den nye vekten. Jeg tror at du vil slite med og ikke gå opp de få kiloene du mener du skal fjerne etterhvert når du igjen justerer kostholdet ditt.
Normalvektig og skal ned få kilo - da MÅ det legges inn trening for å stramme opp, siden kroppen bestemmer SELV hva som er komfort-vekten. Du kan prøve og tvinge den, men da blir det en evig kamp.
Ta med at VEKT kan være misvisende. Hvis noen husker det bildet av den voksne damen med SAMME vekt/BMI som på et bilde ser dvask og utrent ut og råsterk og fit ut på det andre, så link det hit.
Bruk målebånd, spis deg mett, få i deg nok næring og se om du kan bli fornøyd med den kroppen du har. Hvis ikke, kom deg ut i aktivitet! En 30-45 minutters rask gåtur HVER dag vil gi underverker i bukselinningen etter bare et par uker, og selv om vekta vil vise det samme, vil du SE og FØLE deg flottere.
Håper du tar til deg det som er relevant for deg - resten kan du fint ignorere Siden du har tatt deg tid til å opprette en tråd om temaet, ville jeg bare dele mine tanker om din situasjon 
Finn som sagt et kosthold du er komfortabel med og få i deg nok næring - det er det viktigste uansett hva vekta viser tenker jeg 
|