Vis enkelt innlegg
Gammel 07-11-05, 16:47   #32
Albertine
Gjest

Sv: Jeg gir opp...

Følgende mail er sendt:

Her i XXX har vi kun to dagligvarebutikker, begge SPAR. Det betyr at vi er prisgitt de varer som til en hver tid befinner seg i disse to butikkene. Som et relativt kostholdsbevisst menneske har jeg lyst til å gråte når jeg skal handle inn til familien min. Det er til enhver tid varer i hyllene som har gått ut på dato. Vi må følge nøye med på det vi kjøper, for å sikre oss at vi ikke serverer ungene våre mat som har passert utløpsdato. Egg blir solgt en uke etter slik dato, frossenvarer har ligget et år i fryseren. Listen er lang. SPAR satser på brød- og bakervarer, står det å lese på hjemmesiden. Vi får ikke ferskt brød på lørdager, og de fleste brødene er bare varianter av kneippbrød med høyt hvetemelinnhold. Disse er i tillegg fryktelig dyre.
Vi har et latterlig lite utvalg av friske grønnsaker å velge mellom, og som regel er disse grønnsakene fryktelig dyre sammenlignet med priser ellers i landet, og i tillegg er varene dårlige. Brune i kantene, visne og råtne. Vi finner alle slags grader av nedbrytning på disse grønnsakene. Finnmark er den landsdelen med høyest arbeidsledighet og høyest andel av lavtlønnede. Finnmarkinger er de som er tregest til å inkludere nye matvarer i kosten sin, og de som sist kaster seg på siste kostholdsfilosofi. Det ene fører til det andre! Folk som har lite penger har ikke råd til å kjøpe dyre grønnsaker, og må derfor ta til takke med de billigste, eller utelate dem helt fra kostholdet sitt. Det i sin tid fører til at de får et lite variert kosthold, som igjen fører til overvekt, diabetes og kanskje til og med mangelsykdommer. Folket trenger frukt og grønnsaker!

Det har dere i SPAR mulighet til å gjøre noe med. Sørg for at vi som ligger ytterst på finnmarkskysten får om ikke en bugnende grønnsaksdisk, så i hvert fall en disk med friske grønnsaker, om mulig med en litt mer fornuftig pris. La oss få kjenne gleden av en knasende sprø salat med masse godt i, ikke vissent salatblad med brune kanter. La oss få gi ungene våre den best mulige starten i livet ved å gi dem frukt og grønt proppfulle av vitaminer.

Jeg ber om at denne mailen blir videresendt til regionkontoret i Tromsø.

Svar med sitat