Vis enkelt innlegg
Gammel 04-08-04, 14:09   #1
Psyclus
Juniormedlem

Psyclus sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Alder: 41
Psyclus er på en erverdig vei

Fruktose forvirring

Fruktose, hurra monosakkariden med lav GI.
Hmm.. la oss nå se litt på denne lave GI'en
I og med at Fruktose er ett monosakkarid, slik som vanlig sukker og glukose, vil det si at fordøyelsen av fruktosen ikke vil gå særlig tregere enn med alt annet av monosakkarider, jeg valgte å undersøke dette litt..
fruktose tas omtrent likefort opp i kroppen som vanlig sukker, men i stedet for at det når blodstrømmen slik som glukose feks. Går det til lagring i leveren som Glykogen. derfor påvises det som lav GI fordi kroppen ikke nyttegjør seg av energien så fort som ved annet sukker, rett og slett fordi det lagres i leveren...
Er dette da egentlig så bra? folk som tror at de kan spise frukt med høyt fruktose innhold flere ganger daglig, slik som epler og pærer og tro at man får langvarig energi av det utenvidere?
Kroppen kan ikke ta i mot mer en 50-75 gram av dette hver dag til lagring i leveren, overskuddet går RETT til FETTLAGRING!
Altså... det jeg prøver å gi her er en advarsel om å stole blindt på alt fedon og co snakker om... Ta alt med en klype salt.
Atkins har jeg ikke mye til overs for, her snakker vi om en mann som døde av FEDME.. tenkt litt på det...

Psyclus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: No pain, No gain Svar med sitat