|
Sv: Høy dose D3
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
Ser at de aller fleste tar mye d-vitaminer daglig, så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg fikk beskjed om og bare ta 2x3000iu en gang i uka i seks uker og så kaste de siste 88 tablettene
Mitt d-vitaminlager er på 33 altså godt under minimum på referanseverdi.....
Jeg vil si - prøv gjerne legens framgangsmåte, men få målt deg etter du har tatt siste anbefalte tablett (og før du kaster resten av tablettene). 
Jeg tror - om du ikke har særdeles godt opptak - at det vil være som å tisse i havet. Les gjerne her. Det er ikke en nøytral kilde, men en motvekt.
http://www.vitamindcouncil.org/about...pplementation/
Jeg tar 4000UI daglig (har gjort det siden september, tok 2000IU daglig mai-aug og 4-5000 fram til mai i år) og synker på denne tiden ser det ut for. Til tross for solarium 15-18 minutter 2-3 ganger i uka. Legen foreslo 5-6000IU daglig for å forsøke å holde nivået for min del. Men igjen - opptak er en personlig variabel. (Og noen med hypothyreose har visstnok også reseptor-D polymorfisme, som gjør oss mer sårbare for lite d-vitamin.) Det som er positivt er jo at du har fått d3 da, ikke d2 iallfall.
Edit: Husk å ta den sammen med annet fett for å bedre opptaket, og en del sier at de må ta den på morgenen/dagen for ikke å bli søvnløse av det. (Solskinnshormonet...)
Sist redigert av smgj : 08-12-11 kl 22:05.
|