Vis enkelt innlegg
Gammel 07-11-05, 13:43   #27
Mum 4 2
Seniormedlem

Mum 4 2 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 54
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Menstrasjon og slanking

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Skjønner ikke at du tør å ha horminspiral jeg Mum, jeg blånekter å tilføre kroppen min hormoner når jeg vet hvor mye tull det er med dem jeg allerede har. Kobberspiralen har fungert utmerket.

Jeg ble anbefalt den av gynekologen min, og du vet jo hvem hun er. Dvs. hun sa jeg hadde valget mellom kobber og hormonspriral. Valgte derfor hormon, pga. familiære forhold (alle damene i familien blør veldig mye, unnskyld detaljene, og alle har opplevd ekstrem forverring med kobberspiral). Siden jeg allerede var plaget med dette, så følte jeg ikke for å oppleve disse forverringene. Er superfornøyd.

Ang. p-sprøyter så bør dere være veldig sikre på å ikke ønske barn på en stund. Flere kan streve opp mot to år etter at de sluttet med sprøytene og fortsatt ikke bli gravide. Så jeg vet at legene her i kommunen fraråder den til unge kvinner som ønsker barn, ønsker flere barn. I tillegg kommer det med at den virkningen sitter i kroppen i 3 mnd`er (samt bivirkningene også).

Med hormonspiral så er effekten av hormonene ute 2 dager etter at den er tatt ut, med kobberspiral med en gang.

Med p-ring så er visst dosene mye mindre enn p-piller, fordi de virker lokalt, ikke via hele systemet. Her sakset fra felleskatalogen ang. nuvaring: Egenskaper: Klassifisering: Lavdosert østrogen/gestagen monofasisk kombinasjonspreparat. Ringen frigir gjennomsnittlig 120 µg etonogestrel og 15 µg etinyløstradiol per 24 timer.

Til sammenligning inneholder Yasmin hele 30 µg etinyløstradiol pr tbl, altså det dobbelte.

Ikke enkelt dette, så enhver av oss må vel finne det som passer oss best.