Vis enkelt innlegg
Gammel 07-11-05, 02:23   #206
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Nille

Nå var jeg 100 % sikker på at du Ziggy hadde levd etter Kwasniewskis prinsipper en god stund - også lette jeg etter et sted hvor du kanskje hadde skrevet litt om det.... og så finner jeg isteden et innlegg fra rundtdomkring 14. oktober

Så nå ble jeg skikkelig nyskjerrig. Åssen i all verden har du klart å sette deg så godt inn i filosofien på så kort tid ?? Det er ikke mindre enn enormt imponerende !!

Er det noe vi vil ha forska på er det altså bar å sende deg ei bok, - så er du igang ??

*nille rusler imponert i seng*

Skulle gjerne ha tatt æren for det...men det hadde jeg egentlig ikke fortjent...

Begynte å lukte på Kwasniewskis teori allerede i 2003, da jeg leste 2 artikler i februarutgaven, og augustutgaven av Mat & Helse, som i detalj beskrev OE, komplett med forholdstall og matlister...

Utover det har jeg basert meg på Wolfgang Lutz bok "Life Without Bread" som nå også finnes på norsk, som i detalj forklarer hvorfor et slikt kosthold har store helsemessige fordeler, og Lutz har også gått ut og støttet Kwasniewskis resultater og næringsmiddelanbefalinger...

Og som deg...så har jeg tatt til meg all den vitenskapelige kunnskapen jeg har funnet både gjennom BIBSYS sine databaser, og omfattende søk etter forskningsresultater, hvor jeg har lagt ut flere av mine favoritter i dette forumet...

Det eneste boka "Optional Nutrition" ga meg utover det jeg allerede hadde konkludert med som nevnt tidligere, var kun en bekreftelse av informasjonen jeg hadde fra Mat & Helse artiklene, og boka "life without bread" av Lutz...

Og når jeg for en god stund siden til tross for at jeg hadde levd etter Atkins "by the book" i flere år uten å få særlig effekt... begynte jeg å prøve å finne ut hva det var jeg gjorde galt... så det var i kjølvannet av dette at jeg bestemte jeg meg for å prøve OE, basert på artiklene i Mat & Helse og forklaringene fra Lutz bok. Den eneste forskjellen var jo hovedsakleig endringene av protein- og fettandelene i kostholdet... og i løpet av kun kort tid...ja så skjedde det faktisk saker og ting...

For det første, så ble det helt slutt på utskeielsene...mista helt lysten på is og sjokolade... som jeg var J#### flink til å finne unnskyldninger for å unne meg tidligere...

For det andre ble det helt slutt på småspisingen... da jeg var så mett mellom måltidene at ytterligere påfyll, det være seg i form av yoghurt naturell, 70% sjokolade eller nøtter overhode ikke fristet lengre...

Sultfølelsen forsvant... og måtte minne meg selv om at nå var det kanskje på tide å spise igjen... og jeg ble i stand til å sette fra meg tallerkenen med matrester kiggende igjen...noe jeg aldri klarte før... da måtte alt spises opp, og gjerne en liten bit til...

Så joda...har nok holdt på lengre enn det du tror, men vi snakker ikke om år nei... heller måneder... men som du sikkert forstår, så har jeg brukt mye tid på å sette meg inn i vitenskapen rundt denne typen kosthold... da målet mitt er å kunne få leve et langt og innholdsrikt liv sammen med mine to barn... ikke som en 120 kilos "kosebamse", men en sprek og oppegående far på 85 kilo, som er målet til neste sommer.... og med OE så er jeg svært godt i rute for å klare akkurat dette...

Så jeg har gått ned fra mellom 116- 120 kilo, og til mine 108 kilo som jeg veide sist jeg sto på vekta.... hvor mye jeg veier nå, ja se det vet jeg ikke, for jeg er ikke så opphengt i den...

Ja... det var vel litt om min bakgrunn, og hvordan jeg startet med OE...

Og så kan du jo også se på kostholdsfilosofien min... den inbefatter også Lutz sine teorier, til tross for at jeg ikke har så stor tro på de 12 BU'ene han snakker om, men heller en personlig tilpasning av behovet for karber, som man har utarbeidet på OE...

Sist redigert av Ziggy : 07-11-05 kl 09:42.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat