|
Sv: Kake til skoleavslutning: Forslag?
Forelpig har jeg prøvd meg på denne:
Krydderkake
Kan stekes som kake i form eller posjonskaker i muffinsformer.
3 egg vispes til eggedosis
Vend forsiktig inn:
125 g mandler, 1 dl Splenda, 1 ts kanel, 1 ts malt nellik, 1 ts malt ingefær og 1 ts bakepulver som er kjørt til "mel" i foodprocessor.
Tilsett til slutt 75 g smelta smør.
Stek v 175 grader, ca 10-12 min for muffins, 35-45 min for form. Kjenn etter med stekepinne/knivspiss så det ikke stekes for lenge.
Om du dropper nellik og ingefær ligner den veldig på gulrotkake, selv uten gulrøtter!
Oppdatering etter å ha spist noen:
Den er nesten litt for god... saftig formkakekonsistens også, det gjelder å ikke steke for lenge. Jeg fikk 10 saftige muffins (vanlig str) av røra.
Resultat:
Meeeget god, men for porøs til at jeg fikk den ut av forma i et stykke, noe som er dumt når man skal servere for andre. Kanskje jeg skulle hatt i litt fiberhusk?
Jeg dobblet oppskriften og fordelte røra på to brødformer. Den ble ltt lav og den jeg helte "slanten" i ble ikke skikkelig stekt fordi mesteparten av smøret havnet i bunnen av denne og den rett og slett ble for tung. Tror det er bedre å bruke hele røra i én form enn å fordele den i flere?
Noterer at denne oppskriften passer bedre som muffins eller i fom det kan serveres fra...
Håper ikke smørlageret mitt går nå, har bare 1,5 smørpakke her og butikkene har fortsatt ikke såklart

|