|
Sv: Hvor mye penger på julegaver?
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Tja, jeg har sett ganske stygge feil på dyre sykler også, så det er man ikke garantert mot bare fordi man legger mer penger i det.
Det er jeg helt uenig i. Det har med hvor mye tid man har! En hjemmestrikket genser til en voksen person koster jo kjapt noen tusenlapper. Jeg kan finne en veldig fin genser til en mye rimeligere pris, men det er jo det å ha mulighet til å bruke mye tid på det som skiller. Jeg vil si det ligger mer omtanke i det man har ofret av fritida si på, all den tid fritid i dag er en luksus vi har alt for lite av.
Forøvrig er jeg imponert over de som får hjemmelagde gaver til å være billigere enn kjøpte. Hver gang jeg kjøper inn til å lage ting blir det mange ganger så dyrt som mye jeg kunne kjøpt i butikken.
Carisma: Joda, det finnes alltid feil på luksusvarer også selvsagt. Sykler er intet unntak det var vel ikke det jeg sa?
Min mor som er sparsom av seg av naturlige årsaker (hun har i dag veldig god økonomi, men det gamle sitter igjen), driver med pactwork og lager utrolig mye flott til familien. Som hun sier så koster hennes håndlagede sengetepper for en dobbeltseng ca 2-3 måneder i arbeid og flere tusen kroner i stoff, tråd, symaskin. Hun sier rett ut at det å selge slike vil for folk flest være så dyrt at de ville ikke kjøpe det fordi masseproduserte maskintepper selges for et par tusen i dag. Hun har solgt et teppe til rundt 10 000,- men det har skjedd kun en gang.
Hjemmelagede gaver av patchwork er iallefall ikke billigere enn de man kjøper. men nå er jo min gamle mor pensjonist og hun har masser av tid som hun sier, ikke har hun unger heller (foruten meg da).
Men når hun himler med øynene over at jeg har kjøpt meg enda en ny sykkel til 50 000,- så bruker jeg bare kaste et lite blikk på alle de symaskinene hun har.... Tipper hun har 3-4 stk nå hvor hver av de koster minst 8-10 000,-. Man trenger jo ikke slike maskiner som hun sier, men de gjør jobben raskere, enklere og penere enn om hun skulle brukt den gamle arvegodset 
Hun fikk forresten ny symaskin i julegave fra mannen sin, den kosta vel rundt 15 000,- og da himla jeg med øynene...hehehe. symaskin liksom??? Men dette er nå hva hun prioriterer og liker holde på med, så hvorfor skal hun da ikke få lov til det uten å få kritiske blikk?
|