Vis enkelt innlegg
Gammel 04-12-11, 20:26   #69
ToreH
Gjest

Sv: Hvor mye penger på julegaver?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Så fordi vi har kjempedårlig råd i forhold til dere( dere får utbetalt vel ca halvparten av det vi får på et år godt og vel i desember), så er ikke vi glad i unga våre når en av de sykler rundt på arvet biltema sykkel? Si det til henne du, hun har hatt masse glede av å lære seg og sykle på den sykkelen.

Du MÅ bare innse at det er mennesker rundt deg som faktisk har dårlig råd OG elsker ungene sine, selv om de får brukt ustyr, arver klær osv. Å gi ungene sine skiutstyr og sykler til 10.000kr stk er IKKE å være glad i ungene sine. De er heldige som får det, men det er ikke avgjørende for å elske ungene sine.

Deres matbudsjett er på ca 3-4 ganger så mye som vårt. Vi er også 5 stykker, dog er våre barn yngre..

Imse, jeg er som du skjønner oppvokst med dårlig råd og hadde ikke egen sykkel en gang. Var derfor kjempeglad når jeg arvet en skikkelig gammel Apachesykkel fra noen som ikke ville ha den lengre. Det er bedre med en sykkel enn ingen sykkel.
Men, barnesyklene fra Biltema til barn er potensielle trafikkfeller og det er greit å være klar over det. Ja, faktisk så farlige at enkelte modeller antakelig ikke burde vært solgt. De er særdeles tunge og uhåndterlige, og siden foreldre ofte kjøper sykkelen for stor (for å spare penger) så er det i seg selv veldig trafikkfarlig fordi ungene ikke mestrer sykkelen godt nok. Rammen er dårlig sveiset og etsvakt punkt, du vil ikke at ungen din skal få rammebrekasje i nedoverbakke..... Biltema har også tilbakekalt visse merker pga vesentlig svakheter på syklene.

Dette er enkel matematikk, en billigere bil er mindre trygg enn en dyrere bil, men dessverre merkes ikke dette før det går galt. kanskje det beste hadde vært å ikke kjøpe bilen da.....

Jeg har drevet for lenge innenfor sykkelverdenen til å kunne si at en sykkel bare er en sykkel, men jeg innser jo at økonomien til mange ikke takler en jentesykkel til 2-3000,- annethvertår, det som da er viktig er å informere kjøper om hva han faktisk kjøper og hvilke sikkerhetsmessige kompromisser man inngår på en sykkel til 599,- kontra en til 2-3000,-. Når det er sagt så sykler kanskje ikke en 5-7 åring så aktivt at man trenger en dyrere sykkel, så der må man jo utvise skjønn. men jo eldre man blir jo mer bør man investere i en sikker sykkel

jeg har ikke sagt at de som kjøper slike ting ikke er glad i ungene sine, jeg sier bare at jeg er så glad i mine unger at jeg ikke vil utsette de for trafikkfarlige sykler fra Biltema. Våre unger har derfor fått ny sykkel ca annethvert år siden de var 4-5 år fordi de vokser seg større, men den kunne gjerne vært brukt, så lenge den var av en viss kvalitet. Lønner seg forøvrig å kjøpe brukte sykler av en viss kvalitet fordi de er så billige.

Det kan bli kostbart å ha dårlig råd i Norge, det vet jeg for jeg har vært der i mange år, men min oppfatning er at de aller fleste ville nok kjøpt både bedre biler, nye klær, bedre sykler hvis man kunne det. Å arve er flott, men nå har jeg et anstrengt forhold til det fordi jeg aldri fikk nye klær selv som liten. Måtte alltid arve fra mitt søskenbarn pga dårlig råd, og når man er 12-13 år så er ikke det like kult alltid. Derfor så har vi aldri hatt behov for å arve mye til ungene våre fordi vi har hatt en økonomi som tilsier at vi ikke trenger det. Det betyr jo bare at noen andre med dårligere råd kan få fine klær istedetfor oss som kan kjøpe de selv.

Husker hvor stusselig jeg syntes det var å få arvede klær i julegave fra tante og onkler.....

Svar med sitat