|
Fikk kjeft av legen pga lavkarbokosthold (trenger innspill!)
Var hos legen i dag (ny fastlege i ny by), og skulle til sjekk pga langvarig hoste. Da jeg skulle gå, spurte jeg om hvorfor hun hadde satt opp en time i januar til meg "som avtalt". Hadde vært til førstegangssjekk for 2 mnd siden, og tatt en rekke blodprøver, siden jeg var ny pasient. Jeg nevnte også at jeg gjerne ville vite kolesterolverdiene mine pga lavkarbokosthold og "nedtrapping" til "vanlig" kosthold. (vanskelig å holde lavkarbodietten over tid).
Hun sa at kolesterolverdiene mine var så høye at vi måtte ha en time for kostholdsveiledning, som om det var noe jeg skulle vite. Jeg hadde ikke fått beskjed fra noe hold om at mine kolesterolverdier var høye. Både lege og sekretær har den sedvanlige regelen at DERSOM det er noe avvik i blodprøvesvarene, får man beskjed. Jeg hadde også fått utskrift av blodprøvesvarene mine (kjekt å ha, for å følge med) og det stod ingen kommentarer der heller, og alle blodprøveresultatene var innenfor referanseområdet.
Hun stilte spørsmålstegn ved de høye verdiene mine: LDL 4,7 (ref.område: 1,4-4,7) og Serum Kolesterol 5,9 (referanseområde: 3,3-6,9)
HDL kolesterol er 1,3 (1,0 - 2,7)
Jeg sa at det kunne skyldes at jeg har lenge gått på lavkarbokosthold men gradvis gått over på en god del høyere karboinntak, blant annet gått over til brød og blitt mer sukkerhungrig og spist sjokolade oftere. Da så hun rødt, og ga meg en lengre leksjon over for LIVSFARLIG lavkarbo var.
Jeg sa at de lærde strides, og at mye forskning viser mye positive resultater etter overgang på lavkarbokosthold. Men det var hun HELT uenig i, det var IKKE sant!
Jeg fikk ikke sagt noe om hvor velfungerende jeg ble (energi og fordøyelse) og hvor vekten min sank og kroppen ble fastere og finere.
Jeg er klar over at det ligger en fare ved å gradvis innta brød og kaker og samtidig bruke mye smør, fløte og rømme - men den baktanken at fettet er bra uansett, ikke minst for lengre metthetsfølelse og et stabilt blodsukker. Jeg bruker mye cocosa, har i smoothien hver morgen (riktignok med banan og blåbærbiola) sammen med spirulinagress og proteinpulver fra hamp, blåbær, fløte evt tyrkisk yoghurt, solsikkekjerner...
Har fløte i kaffen og smør på brødskiva. Er opptatt av ren mat, og har kuttet ut posemat/ferdig mat.
Nå bare lurer jeg litt. Legen sa at hun var SÅ frustrert over lavkarbokostholdet, og Sofie Hexeberg er BARE ute etter å tjene penger!
Har lite lyst å få kostholdsveiledning av denne legen i januar. Samtidig lurer jeg på om verdiene ER forhøye, mener å ha lest at de verdiene de vanlige legene henger seg opp i ikke har den betydningen de tror. Det er HDL-kolesterolet som er viktig? Eller?
Så jeg lurer på om det er forferdelig galt å bruke så mye fett samtidig med et kosthold med moderat innhold av karbohydrater.
Barna mine bruker også en god del fett, dvs smør på skiva og evt majones, endel egg. Rømme på maten hvis de kan (de maser om det). 4-åringen er nå lett overvektig. Skal jeg bare kutte ned på smøret?
Vi bruker kun fullkornspasta og det groveste brødet, helst økologisk spiret korn, eller hjemmebakt økologisk speltbrød. Vi har prøvd mye, men det er vanskelig å kutte ut brød til barna. De får også brød i barnehage + SFO.
Har dere noen synspunkter på dette? Det er lenge siden jeg har vært innom her, men dette ble viktig for meg nå.

|