Vis enkelt innlegg
Gammel 05-11-05, 13:53   #185
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

...Jag ska också beställa Kwasniewskis första bok. Har du en länk till den? (Jag tycks inte få tillbaka min Homo Optimus. Den är utlånad till en typ 1-diabetiker och jag tror att man följer råden i den. De får behålla boken.)

Skal sende linken til deg...liker forøvrig ikke Homo Optimus boka særlig...den er ikke spesiellt tilrettelagt for å forklare OE kostholdet... i tillegg så blir det litt for mange politiske og tildels religiøse betraktninger i den... men man må jo være klar over at boka er skrevet for en helt annen kultur og tradisjon en vår såkalte vestlige da... Optimal Nutrition er nok den eneste av bøkene som er utgitt så langt som kn anbefales... her er kostholdsfilosofien greit fremlagt og forklart.... det eneste ankepunktet jeg har mot denne boka... er det totale fraværet av kildehenvisninger, men i og med at jeg har holdt på med dette kostholdet en god stund, ja så har jeg på egen hånd funnet frem til forskningsmateriale som underbygger denne kostholdsfilosofien.

Må samtidig nevne at jeg baserer store deler av min kunnskap på Wolfgang Lutz bok "bedre uten brød" som også forefinnes på norsk. Han beskriver enkelt hvordan kroppens celler er konstruert for å primært bruke fett og ikke glukose som energi mv... alt godt dokumentert med kildehenvisninger til foreliggende forskningsrapporter. Her tror jeg det er mye å lære for alle og enhver. Lutz støtter OE, og hans anbefalinger er tilsvarende det som ligger til grunn for OE. Den eneste forskjellen er at heller ikke Lutz gir andre anbefalinger enn opptil 72 gram karbo pr dag... Det er derfor jeg bruker denne boka som referansebok, og anbefalingene fra Kwasniewskis bok. For som dagt, ksotholdsfilosofien i disse to bøkene er den samme.

Har lagt ut en del av disse rapportene på en egen link her, så du kan kontrollere om du har lest dem du også, og har du flere slike dokumenter, ja så hadde det vært interessant om du også kunne ha lagt dem ut her...

Her er tråden til forskningsrapportene...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823

Opprinnelig lagt inn av ssskaldeman

...När du så småningom läst min bok vore det kul om du beskrev likheter och skillnader mellan de två modellerna. Det vill jag gärna vara med om att kommentera.

Det skal jeg gjøre! Du skriver bra, og jeg er enig i det jeg har lest så langt... så jeg lover å komme tilbake til dette noe senere!!!

Sist redigert av Ziggy : 05-11-05 kl 14:44.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat