Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-11, 11:59   #37
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Erfaringer med periodisk faste

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

På en god fettforbrenningsøkt så tømmes nok glykogenlagrene for en godt trent person ila de første 30-45 minuttene.

En god fettforbrenningsøkt i hviletilstand er høyintensitets intervall 85-95% vo2 max, mens en god fettforbrenningsøkt er typisk over 1 time på 70-84% av vo2 max.

Å starte på tom mage gir ikke den store gevinsten foruten at du ikke klarer yte maks av hva du bør ligge på....så akkurat her strides de lærde. Jeg ville nok vært veldig skeptisk til å anbefale denne type treningsoppbygging til en person som ikke er veldig godt trent....

Fulle glykogenlagrene er på 12-1600 kcal, og for godt trente vil de ligge i øvre del. Det faller på sin egen urimelighet å si at disse tømmes på 30-45 min. Muskelglykogen brukes imidlertid lokalt, og glykogen i armmusklene kan ikke brukes for energifrigjøring i beina og vice verca, så en lokal uttømming kan nok finne sted.

Hvorvidt man klarer å yte maks på tom mage vil variere fra person til person, så jeg ville vært forsiktig med å generalisere dette. Martin Berkhan f.eks. har mye informasjon om dette som du kan finne på www.leangains.com