|
Sv: Mye lavkarbobrød!
Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.
Tusen takk, så flink du er til å forklare. Nå skjønner jeg mye mer!!! 
Men, er det ikke da lurt å pøse på med mat tidlig på dagen, og ikke spise etterpå, slik at kroppen får mange timer med pause fra mat og dermed forbrenner mer?
Og en annen ting... du sier at "Som jeg har forstått går dette med ketose og ketoner ut på at kroppen helst ikke vil frigi ketoner eller bruke ketoner som energi, hvis det fortsatt finnes overskudd av sukker i blodet, musklene eller levera"... Betyr det at om jeg får i meg sukker midt på dagen, og kroppen er i ketose, at jeg avbryter prosessen?
Det med å "pøse på" med mat innen et gitt tidsrom på dagen er det faktisk mange som gjør, med stor suksess. Nettopp for å tvinge kroppen til å bruke reservetanken litt hver dag. Det kalles oftest "periodisk faste", tror det finnes noen tråder her inne om det allerede. Har egentlig stor tro på dette i kombinasjon med lavkarbo, og vurderer å teste en form for slik faste selv etterhvert, sånn bare for å ha testet det. På "ekstrem" lavkarbo hvor du uansett er i ketose hele døgnet tror jeg ikke dette har så mye for seg egentlig, er hardt nok for kroppen å gå over til å bruke fett som hovedenergi, til at det virker fornuftig for meg å fylle på energi så sjeldent i tillegg.
Med sukker mener jeg den typen sukker som alle karbohydratene du spiser blir omgjort til i kroppen. Som jeg skrev kommer det an på hvor sensitiv kroppen din er, og hvor mye sukker/karbo du spiser. Er ikke slik at sukker nødvendigvis er så forferdelig mye "verre" enn andre karbohydrater når det gjelder å holde seg i ketose heller da. Fordelingen og total-GI på måltidene kan ha litt å si, men karbo er karbo (sånn stort sett). Har du en grense på 20g og spiser alle disse i form av sukkertøy blir det jo ikke plass til grønnsaker og meieriprodukter da, så det bør uansett unngåes.
Etterhvert som kroppen blir flinkere til å bruke ketoner som energi, opplever mange at de blir mindre sensitive enn de var i begynnelsen, og kan spise mer karbo per måltid. Når kroppen blir vant til å bruke ketoner og stoler på at du gir den energi fra fett og protein så det holder i massevis, blir den mindre "karbosulten". Sånn som vi lever i dag er jo de færreste kropper noe særlig trent på å bruke ketoner som energi og får litt "panikk" i begynnelsen, selv om det egentlig er helt naturlig. Størrelsen på "reservetanken" kan jo fort bety liv eller død i naturen.. Så kroppen vil helst ikke frigi drivstoff av den med mindre den må, og stoler på at den ikke kommer til å trenge den for å overleve.
|