Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-11, 16:30   #33
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Mye lavkarbobrød!

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Har det noen betydning i denne sammenheng hvor fordelt man får i seg denne karboen? Når jeg for eksempel spiser et eple utpå ettermiddagen (som jeg nettopp gjorde), vil dette ha en større påvirkning på ketosen enn om jeg hadde fordelt disse 18 grammene med karbohydrater utover dagens måltider? Dvs mye på en gang kontra litt til hvert måltid? Har det noe å si?

Ja, jeg tror nok fordelingen har litt å si... Men er jo også individuelt hvor mye karbo en tåler per måltid før man kommer utav ketose. Har du dagsrasjon på 18 gram karbo og spiser hele denne på ett måltid, vil blodsukkeret stige mye mer betydelig enn hvis du fordelte disse grammene på f.eks. 4-5 måltider. 3-4 gram karbo "pakket inn" i masse fett og protein har ganske ubetydelig påvirkning på blodsukkeret, i forhold 18 gram med relativt høy GI karbo fra ett eple. Men hvis kroppen er skikkelig "karbosultet" fra før av og resten av dagen tar det jo ikke lange tida før disse 18 grammene er brukt opp. Som sagt er det individuelt hvor stor "krise" dette innebærer, men å unngå store blodsukkerstigninger er alltid en fordel for å opprettholde ketosen. Næring til hjernen er alltid øverste prioritet for kroppen, og bare den greier å bruke opp et veldig greit antall karbohydrater dagen igjennom hvis du bare fordeler de jevnt, så kroppen ikke får for seg at den plutselig har et overskudd.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat