Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-11, 14:56   #30
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Mye lavkarbobrød!

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Takk Det var det jeg mente. Men det stod tidligere i denne tråden at:

"Kroppen produserer ketoner når du kommer under sånn 150 - 120 gram karbs pr. dag, derfor er det lavkarbo, i tillegg til at ett tradisjonelt kosthold ofte innebærer 3-4 hundre gram karbohydrater. "

Derfor stilte jeg sp.mål. 150-200 er vel litt høyt for å skille ut ketoner vel?

Kroppen begynner å skille ut ketoner når det blir blir langt mellom måltidene også. 10-12 timer uten mat som jo ofte skjer på natta/morningen gjør at kroppen går tom for lett tilgjengelig karbo, og begynner overgangen til ketose. Ofte påpekes dette for å overbevise om at ketose ikke er noe farlig, men noe de fleste opplever ganske ofte, karbospisere også. Bruker man sticks ser man jo hvor mye utslaget (mørkheten) varierer, har man bare vært "innom" ketose en liten stund synker konsentrasjonen i blodet/tisset raskt.. Derfor mange mener det er tull å måle på morgenen, siden "alle" kan være i ketose da, og det er egentlig helt normalt.

Som jeg har forstått går dette med ketose og ketoner ut på at kroppen helst ikke vil frigi ketoner eller bruke ketoner som energi, hvis det fortsatt finnes overskudd av sukker i blodet, musklene eller levera. Først når alle "karbotankene" er tomme, vil kroppen motvillig slå over til "reservetanken" (kroppsfett/ketoner). Og hvor lang tid dette tar varierer etter aktivitet, hvor mye overskuddskarbo man har fått i seg i det siste, og andre individuelle variasjoner i hvordan kroppen funker.

Hvor mye karbo man kan få i seg før kroppen mener at den har et brukbart overskudd og kobler fra reservetanken varierer også ganske mye (hørt alt fra 15 til 50 gram). Dette er altså hvis man vil være i konstant "tung" ketose døgnet igjennom, ikke bare noen få timer av døgnet, og litt nå og da, som man kanskje vil oppleve på mer moderat lavkarbo. Da kan man også få utslag på prøver/sticks fordi ketonene ikke forsvinner fra blodet på sekundet når kroppen slutter å frigi dem.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat