|
Sv: Kan noen forklare meg dette?
Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.
Det vil vel si at du kanskje ikke har lest Hexeberg så nøye
Jeg har lest flere bøker av Hexeberg, og også Skaldeman. Jeg har stor sans for Skaldemans teorier, men jeg føler at Hexebergs opplegg passer bedre for mitt tross alt begrensede behov for vektreduksjon i forhold til Skaldemans målgruppe. Så jeg trives med mitt Hexeberg kosthold, og føler at jeg har relativt god kontroll på de prosesser i kroppen som styrer vekt og helse generelt. Har til nå tatt av 12 kg, og har 10 kg igjen til målet. Og vekten går jevnt og trutt nedover, samtidig som energinivået har steget betraktelig. Men for all del, om du har bestemt deg for at jeg bare er en tulling som ikke har peiling på hva han holder på med så er det fritt fram for deg å synes det. Jeg blir bare litt provosert når så mange som stopper opp i vektreduksjonen sin blir overøst med råd om å passe kaloriene sine, og for all del ikke prøve økt matinntak for å få fart på forbrenningen igjen. Dette er forskjellig fra person til person, så man bør ikke være redd for å prøve noe som ikke umiddelbart virker logisk. Det er en kjent sak fra lavkalorikurer at kroppen går på sparebluss etter en periode med lite mat, og da kommer man fort inn i en ond sirkel. Da kan et økt matinntak føre til at det løsner, og forbrenninge kommer opp på normalt nivå igjen. Men når dette da av noen blir tolket som en anbefaling til å bare "pøse på" med fett så blir jo alt så feil det kan bli. Jeg snakker kun om virkemidler for å få kroppen ut av sultmodus, og dermed få forbrenningen og energinivået opp igjen. Men enhver er salig i sin tro, jeg har funnet det som virker for meg og kommer ikke til å holde kjeft om det ;-)
|