|
Sv: Vitaminer
Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.
Jeg håper virkelig at folk flest, både her inne og de som ikke er interessert i lavkarbo, spiser mer enn brokkoli 
Jeg har i utgangspunktet et kosthold som inneholder nesten bare fargesterke, stivelsesfattige grønnsaker, samt egg, nøtter, oljer, meieriprodukter og fet fisk/kjøtt. Derfor har jeg igrunnen følt at jeg har fått i meg et bredt spekter av næringsstoffer fra mat. Men det er veldig lurt som du sier, å google litt om hva som er smart å spise, og spesielt når man endrer kosthold. Man kan jo gå i en felle der man glemmer et vitamin helt. Og, såklart, man må tilpasse inntaket etter ens eget behov. Jeg har for eksempel en far med MS, og er veldig bevisst på å ikke få lekk tarm osv, hadde selv problemer med et overaktivt immunforsvar med en barndom der jeg slet med eksem og allergier.
Jeg er helt sikker på at animalske kilder er best til noen typer vitaminer/mineraler, og vegetabilske kilder til andre igjen. (Vit. D kontra C som jeg skrev om, igjen, er jo et godt eksempel).
Spørsmålet til TS var vel hvorvidt man trenger ørti forskjellige piller til alt dette, og jeg tror det er bedre og billigere å velge en gyllen middelvei der man spiser næringstette matvarer, supplerer om man trenger enkelte spesielle ting som tilføyer de stoffene man evt mangler litt av, og tar en multivitaminpille ved siden av. Det krever imidlertid at man setter seg inn i hva slags mat som er bra for hva, det tror jeg de fleste er enige om. Piller er kanske en lett (men dyr) løsning, om man synes det er for vanskelig eller tungvint med et variert kosthold.
Jeg tror det eneste vi i bunn og grunn er uenige om er om at det er mulig å få i seg "optimal" mengde sporstoff (altså, ikke bare en mengde som man kan overleve på, men en mengde som bidrar til at kroppen fungerer på sin best mulige måte) på lang sikt fra de råvarer som er normalt tilgjengelige på de fleste supermarked og innenfor et normalt neolittisk kaloribehov.