Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-11, 00:50   #9
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Blodsukkeret og stigningen

Ved normalt blodsukker (4-5) har en voksen person rundt 4,5-5g glukose totalt i blodet. Glukose er et monosakkarid, som er den aller enkleste formen for sukker (fruktose er en annen type monosakkarid). Andre mer "komplekse" typer sukker være det seg rørsukker, stivelse, eller honning er di- eller polysakkarider. Disse brytes i tynntarmen ned til sin enkleste form, nemlig glukose.

Alle karbohydrater du svelger omdannes mer eller mindre gram-for-gram til glukose. Kroppen har 4-5g glukose (sukker, remember?) i omløp til enhver tid, så om du spiser 10g druesukker (monosakkarid), potet verdt 10g stivelse ("komplekse" karbohydrater), eller 15g honning (ca 10g sukker) ville du opplevd den nøyaktig samme -og ganske betydelige- blodsukkerstigning dersom du som meg hadde diabetes type 1 og ikke produserte noe insulin.

"Komplekse" karbohydrater gir dog en tregere blodsukkerstigning, men om du får i deg samme mengde karbohydrater fra Nugatti og fra potet vil den totale mengden sukker pumpet over i blodstrømmen uansett være den samme. Mat med lav GI (altså tregere blodsukkerstigning) belaster ikke bukspyttkjertelen like kraftig da den har bedre tid på å produsere nok insulin og man unngår at blodsukkeret fyker i været fordi bukspyttkjertelen ikke reagerer raskt nok.

Et lite regnestykke til ettertanke:
I følge Statlige anbefalinger skal jeg som en gjennomsnittlig kar på 26 innta 2500 kalorier om dagen, hvorav 60% skal være karbohydrater. Da jeg har diabetes anbefales jeg å øke denne andelen til 70%. Dette utgjør 2500 * 0,7 = 1750kcal. Et gram karbohydrat har 4kcal, altså er 1750kcal fra karbohydrat 1750 / 4 = 437,5 gram karbohydrat per dag.

Tilbake til det jeg skrev i starten av svaret.
1. Alle karbohydrater man spiser, uansett kilde, havner i blodet som glukose (eller fruktose).
2. Man har ved normalt blodsukker ca. 4-5g sukker i omløp.
3. Staten anbefaler meg et kosthold der jeg skal dumpe HUNDRE ganger mer sukker over i blodstrømmen hver dag enn det som utgjør et sunt, normalt blodsukkernivå.

Er det rart folk blir sjuke..?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat