|
Sv: Vitaminer
Det var interessant - jeg spiser nok ikke like ofte brokkoli, som jeg før drakk juice, men jeg er veldig glad i smørdampet eller gratinert brokkoli, og dette var jo enda et incentiv for å bruke det oftere. Synes det er kjekt å vite om grønnsaker som er gode kilder til visse næringsstoffer. Jeg tror jeg har lettere for å glemme av tabletter, enn å lage næringsfull mat :P Mulig jeg sånn sett er litt "motsatt" av normalen... Elsker å kokkelere.
Det om selen vs. krom/kalsium visste jeg heller ikke, men da skal jeg holde meg til å spise typisk en neve paranøtter i uken. Det er sikkert ikke billigere (jeg får de av pappa som tar med seg noen kilo fra Spania da, han er der ofte og det er billig der) Men uansett, det smaker jo tusen ganger bedre enn tabletter, og er kjekt å ha i vesken som energipåfyll/snacks Det jeg derimot husker fra barndommen, er at man trenger vitamin D for å ta opp kalsium skikkelig, men det er ikke noe problem, tror jeg spiser minst dobbelt så mye fet fisk nå, som før jeg la om kostholdet.
Forøvrig vet jeg at bama.no har mye detaljert informasjon om grønnsaker, og kanskje nyttårsforsettet mitt burde være å lese litt mer om de matvarene som er aktuelle å bruke? . Og søke litt opp om de matvarene, som inneholder mye av de vitaminene/mineralene/sporstoffene som er lett å få for lite av på lchf. Og så holder jeg meg til multivitamintabletten. Jeg er student for tiden, så jeg er ganske opptatt av å få mest igjen for pengene, hehe....
|