|
Sv: Mye lavkarbobrød!
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Begrense brødinntaket er vel noe som kan hjelpe ja, men det finnes jo andre områder man kanskje tar igjen på enn akkurat på brødet.
Det er temmelig mye større sprang fra 15-70 gr kh pr dag enn eksvis 70-150gr kh. Jeg som har prøvd begge må vel innrømme at det er mer krevende å ligge ned mot 15gr kh enn å ligge fra 70gr kh og opp....
det viktigste er vel å finne hvor man selv må ligge for å oppnå effekt. For meg var alt under 50 gr kh temmelig bortkastet ift det å gå ned i vekt. Måtte opp på nærmere 80gr kh til 130 gr kh for å virkelig få fart på fettforbrenningen.
Veldig individuelt dette fant nå jeg ut.
En ide er jo å gå gradvis ned på kh kanskje? Ikke gå fra 300gr kh pr dag til 15 gr kh, men kanskje fra 300gr kh til 150gr? og så derfra ned til 100gr, 50 gr osv for å se hvor man går ned mest?
Det viktigste er da vel ikke å leve på færrest mulig kh, men heller leve der man oppnår effekt og reduserer inntaket kh et sted mellom kanskje 150-200 til 15 gr. Vil anta de aller fleste vil finne sitt lavkarb kosthold og livsstil et sted derimellom. 200gr kh er vel dog i den aller øvre kategorien for å kunne si lavkarbo, er vel 150 som kanskje er den akademiske definerte verdien av noen.
Men for en som har levd på 4-500 gr kh daglig vil jo 200 gr plutselig være veldig lavkarbo for hans vedkommende 
Godt råd, det med å gradvis minke på karboene til man finner ut hvor man trives. Eventuelt ta en rask nedtrappig på karbene til man ligger relativt lavt (20-50g?) og gradvis øke derfra etter et par uker. Jeg regner vel egentlig med at det er en grunn til at gradvis opptrapping oftere blir gitt som generelt råd for de som vil raskt ned i vekt, kontra gradvis nedtrapping... Men rett gjerne på meg hvis jeg tar feil her. Med "rask" mener jeg altså over en uke eller to, og "gradvis" over uker eller måneder.
Helt enig i at det er stort sprang mellom 15 og 70 gram, det var vel en del av poenget mitt også. At det ikke finnes noe magisk tall på hva som er "lavt nok". Men at de fleste som vil raskt ned i vekt kanskje vil ende opp mest fornøyd et sted mellom 15 og 70 gram om dagen, og at det derfor kanskje kan være lurt å starte i denne delen av skalaen. Men det er jo opp til hver enkelte, og ikke nødvendigvis det beste for ALLE, som det tydeligvis er viktig å poengtere her på forumet 
Prøver bare å får fram at man blir sabla forvirra som nybegynner hvis man skal ta til seg alt av råd som blir gitt om hva som har fungert best for enkeltindivider, uten å ha noe generelt holdepunkt om hva som rent "statistisk" sett har størst sjanse for suksess (ikke at jeg vet om det finnes noe statistikk på dette engang, men dere skjønner vel greia). Har ikke satt meg nok inn i dette selv enda til at JEG skal si sikkert hva denne "oppskriften" er, prøvde bare å få fram et poeng.
TS sier jo at 150g var høyt for henne personlig siden hun var vant til dette fra før av og ikke var fornøyd med kostholdet da. For noen som er vant med 300g karbo om dagen vil jo såklart 150g være en forbedring. Og de som ikke er fornøyd med 150g må kanskje lavere.. osv. 
|