|
Sv: Lavkarbokake
De fleste som smaker kaker her, tror ikke på meg når de sier kakene er lavkarbo, men jeg bruker vanligvis ganske mange forsøk før jeg finner den rette balansen.
F.eks har jeg funnet ut at mandelkakebunn er helt perfekt når jeg maler 200 gram mandler i foodprossoren, har opp 1/2 dl sukrinmelis, 1 knivsodd stevia og 2 ts sukker, og blander det hele med fire stivpiskede eggehviter. Stekes ved 180 grader.
Denne bunnen varierer jeg av og til med f.eks. en dæsj konjakk, litt revet appelsinskall og/eller revet mørk sjokolade (minimum 70 %).
Av og til lager jeg gul krem a la suksessterte, andre ganger moccakrem, vaniljekrem, eller kanskje bær/frukt og pisket fløte.
Jeg bruker altså bittelitt sukker, selv om jeg har diabetes, for og få den smaken og de baketekniske egenskapene sukker har. Det samme i kremene jeg har på kaka. 1-2 ts sukker gjør underverker med smaken og på ei hel kake utgjør ikke dette så mye, spesielt siden kaker er kos og ikke hverdagsmat.
Når jeg spiser kake, så vil jeg at det skal smake godt. Smaker det ikke godt, er det ikke verdt og lage.