|
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slanking
Opprinnelig lagt inn av VSB, her.
- Høy intensitet over kort tid, eller
- Lav intensitet over lang tid
Jeg svømmer en del, da har jeg lagt det opp litt slik:
-Rolig oppvarming
-Høyere intensitet i intervaller, 4-5 av 2 minutter med ca like lang pause (100m aktivt, 50m rolig)
-Avslutningsvis mer type "kosesvømming" så lenge jeg føler for.
?
Denne økten ville jeg kalt en god kvalitetsøkt ja. Som du sier, skill mellom de harde og de som skal være rolige så du ikke blander elementene sammen. Det gir deg ikke fremgang, kun nedbrytning av muskelmasse og kondisjon.
Noen vil sikkert si at dette er feil for de siden de opplever fremgang uansett....jo, det er nok riktig, men da må man igjen huske på hvor den enkelte står....noen her inne vil antakelig ha fremgang uansett hva de gjør pga overvekt. Dvs så lenge de beveger seg så vil de bli bedre......men når kiloene begynner renne av, formen bedrer seg, så må man begynne med andre prinsipper for trening som jeg har nevnt overfor.
En ting, vær obs på det med pauser som er like lange som arbeidsøkten. jeg ville nok heller svømt i 4-6 minutter, fremfor bare 2-3 minutter. Det gir hjertet tid til å komme opp i puls. Kroppen bruker gjerne 2 minutter å nå terskelsonen og da er det viktig å ikke avslutte, men holde på i 2 minutter til i denne sonen.
Tro meg, du vil oppleve rask fremgang om du klarer dette. Du må bare avpasse tempoet slik at du klarer holde ut i 4 minutter fremfor dine 2 i dag. pausene i begynnelsen kan gjerne være lik arbeidstiden, men anbefaler deg å korte ned til halvparten av arbeidstiden.
Dvs 4 minutter arbeid, 2 min pause, 4 min arbeid og 2 min pause etc.
Å avslutte med rolig nedsvømming er bra og starter restitusjonen raskt. men ikke overdriv da. Klarer du svømme i 30 minutter etter en intervalløkt i vannet, ja da har du antakelig ikke trent hardt nok i hovedøkten...
Ser enkelte her inne er på spinning i 60 min for så å trene styrke og dansing i ytterligere 60 minutter....det er bortkastet mht progresjon og riktig sonetrening. Du kan ikke ta i veldig mye under 60 min spinning om du klarer trene 60-120 min styrke etterpå.....Periodiser treningen og fremgangen vil garantert komme om du unngår skader.
|