|
Sv: Spis når du er sulten, slutt når du er mett, ikke lett når disse følelsene er "bo
Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver, selv om jeg ikke har hatt problemer med hverken overspising eller underspising - så spiser jeg utrolig fort og metthetsfølelsen/sultfølelsen min stemmer nok ikke alltid med "realiteten".
Jeg kan f.eks kjøre strikt lavkalori (unnskyld!) i en uke og ikke bli sulten i det hele tatt, rett og slett fordi jeg er innstilt på det - en annen periode kan jeg bare spise og spise og aldri bli mett.. nett som et bunnløst hull.
(Dette er forresten en fantastisk god egenskap å ha på julaften.. nam så mye god mat!! haha )
Så ja, det som fungerer for meg er å ikke spise bare fordi jeg kjeder meg, og når jeg spiser så prøver jeg å unngå å gjøre det foran dataen, men heller sette meg ned og ha et "måltid" selv om det er gørr kjedelig når man bor alene. Jeg spiser ofte gjerne fort som bare det, spesielt når jeg er på jobb, og i da er jeg som regel fremdeles sulten selv etter å ha spist en diger middagsporsjon. Da er det viktig for meg, som nevnt over, å vente 10-15 minutter før jeg kjenner etter om jeg virkelig trenger mer.
Lykke til